Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Laatste tijd heb ik last van veel stemmen in mijn hoofd

Die stemmen hoorde ik vaak alleen als ik net in bed lag, maar nu ook overdag. Nu las ik op het internet iets over schizofrenie, maar dat leek mij iets te heftig. Meer dan de helft van de symptomen heb ik niet.
Alleen deze klachten heb ik:

* Geschreeuw in mijn hoofd
* Slaap verlamming
* Dromen over moorden die ik de volgende ochtend precies kan na vertellen en ik voel ze ook
* Wisselende stemmingen (Het ene moment ben ik super vrolijk en het andere moment kan ik me heel erg boos voelen om niks)
* Vaak word ik helemaal gek wakker

Weet iemand misschien wat ik hier mee kan doen?
Heb jij hier ook ervaring mee?
Heeft het een naam waar ik last van heb?

Groet, Jessica

Toegevoegd na 12 uur:
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik ga hier mee morgen naar de dokter zodat ik er met iemand over kan praten!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou naar een spiritueel begaafde gaan of mocht je daar niet open voor staan een psygoloog

Het kan ook stress zijn, dat het te druk in je hoofd is en gaat hallicuneren

Hallo Jessica, Dit zijn symptomen van bepaalde 'geestelijke ziektes'. Niet schrikken van dit antwoord en ik ben je ook niet aan het diagnoseren of belachelijk maken. Ik ben bloed serieus. Dit komt zo vaak voor. Ook kan het stress zijn ten gevolge van iets waar je van slag bent geraakt? Met deze dingen moet je niet blijven rondlopen, googelen of hier vragen. Dit is te ingrijpend in je leven. Ga naar je huisarts om je te laten verwijzen naar een goede psycholoog of psychiater. Niks mee hoor! Ik ken zoveel mensen die veel baat hebben gehad bij zulke sessies. Nogmaals, dit is echt niet iets waar je mee moet blijven rondlopen vooral omdat je aangeeft dat je die stemmen eerst alleen hoorde als je net in bed lag maar nu ook overdag. Dus er zit progressie in wat je beleefd in je hoofd. Met andere woorden: het wordt dus eigenlijk erger. Doen hoor! Ik wens je sterkte en het allerbeste. Zo is het geen leven toch? Groetjes, Jossy Toegevoegd na 2 minuten: *correctie": Niks MIS mee hoor! Ik ken zoveel mensen die veel baat hebben gehad bij zulke sessies. Sterkte meid! :)

Je stelt zelf dat het geen schizofrenie kan zijn. Ik kom dagelijks voor mijn werk in contact met schizofrenen, en deze symptomen die jij opsomt komen zeer zeker ook bij schizofrenie voor. Je hoeft ook echt niet alle symptomen te hebben, ik ken genoeg schizofrenen die bijvoorbeeld geen stemmen horen. Nu zeg ik niet dat je schizofreen bent. Maar het is wel zaak voor jou om professionele hulp in te schakelen. Geeste ziektes zijn tegenwoordig goed te behandelen, mits jij op tijd aan de bel trekt. Mijn ervaring is dat dit soort symptomen niet vanzelf overgaan, sterker nog, het kan zelfs erger worden. Schroom niet om hulp te zoeken. Wees verstandig.

Ik vind het erg heftig om meteen aan schizofrenie te denken. Kan me wel voorstellen dat je daar angst voor hebt of dat je je afvraagt wat er toch mis is.Denk ook niet dat wij dat kunnen beoordelen. Dat is aan een psychiater. De manier waarop je beschrijft wat er gebeurt klinkt alsof je nog goed in de realiteit zit en weet wat echt is en wat niet. Wat droom is en wat niet, wat stemmen in je hoofd zijn en stemmen van buitenaf. Op het moment dat je dat door mekaar gaat halen ga je volgens mij naar psychotisch toe. Ik ken ook stemmen in mn hoofd. Heel veel mensen kennen het wel. Het ligt er ook aan in welke mate je er last van hebt. (ik bv wel soms). Het komt op mij over alsof je onder veel stress staat op het moment en dat je symptomen daarom nu verergerd zijn. Is dat misschien het geval? Ik zou je ook echt aanraden naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing te vragen naar een psycholoog/ psychiater zodat je hier aan kunt gaan werken. Want ik neem aan dat je het niet zo wilt houden.

Niemand kan meer zeggen over waar jij last van hebt dan jij zonet zelf gedaan hebt ofwel daar een naam aan geven. Ik wil je vragen; slaap je nog wel goed? Ik denk dat je klachten deels te wijten zijn aan een slaapgebrek. Alles wat je noemt zijn hier in mindere of meerdere maten symptomen van. Toch hoop ik dat je langs je huisarts gaat om het hier met hem over te hebben, no big deal. Sterke in iedergeval

Misschien is er helemáál niks met je aan de hand, afgezien van je nachtrust die niet ok is ivm je nachtmerries, onrust, en je slaapverlamming. Laten we gewoon niet meteen van het ergste uitgaan… Je klachten kunnen voortkomen uit stress of andere factoren die in je leven spelen. Maar hoe slechter jij slaapt, hoe minder rust je lichaam krijgt, hoe erger je klachten worden. Een zwaar verstoorde nachtrust kan ook allerlei (vreemde) en ernstige klachten veroorzaken. Ik vraag me af…...Je zegt je hebt het meestal als je net in bed ligt. Heb je het bijvoorbeeld ook, als je buiten je eigen huis/omgeving bent? Als je bij iemand anders thuis zit, of op andere locatie’s bent? Je gaat natuurlijk nu al elke avond met de gedachte naar bed, dat er weer zo’n nare nacht aan zit te komen. Dit veroorzaakt op voorhand ook al stress voor het slapen gaan. Ik zou dit goed met de huisarts bespreken. Maak een dubbele afspraak, zodat je wat meer tijd hebt om je verhaal rustig te vertellen, hij kan je ongetwijfeld verder helpen. Ik wens je ondertussen goede nachtrust voor zover mogelijk. Misschien helpt het voor het slapen gaan proberen te concentreren op je ademhaling, en luister ernaar, en probeer tijdens het ontspannen aan prettige dingen te denken, waar jij nou ontzettend vrolijk van wordt. Door vrolijke gedachtes wordt er wat meer "pretstof" (serotonine) in de hersenen aangemaakt, waardoor je je beter kúnt voelen. Ik zeg dus niet dat het jou helpt, maar baat het niet, dan schaadt het je zeker niet. Dat kan heel misschien wat rust brengen. Veel sterkte toegewenst :-)

De enige die een diagnose kan stellen, is iemand met wie je face to face praat, dus ga naar je huisarts en leg deze klachten voor. Sommige dingen betekenen misschien niets meer of minder dan dat je niet diep genoeg slaapt (misschien slaap je teveel, of te weinig, of in een te warme of te benauwde kamer, noem maar op). Maar zoals je het vertelt, komt het op mij over alsof je ongerust bent, dus: op naar de huisarts. Enne: als je bijvoorbeeld 'jeuk' opzoekt op internet vind je ook allerlei enge dingen die het zouden kunnen zijn, dus laat je niet te snel bang maken doro wat je leest terwijl dat algemene info is.

De weg naar een mogelijke oplossing begint bij de huisarts. Hij zal je doorsturen naar de persoon die je het beste kan helpen.

Misschien heb je borderline? Toegevoegd na 46 seconden: ga er mee naar de huisarts, ze zullen er vast wel iets voor hebben tegen wat je ook hebt. ik denk dat het een vorm van borderline is..

Ik lees dat er al flink wat mensen zijn die het beste met je voor hebben en dat is goed nieuws! Ik hoop dat je er rustig kan bij blijven en de geschikte informatie voor jouw situatie er uit kan halen. Mijn tip aan jou is de volgende: probeer 'gezond' te 'aarden' met de bedoeling méér én béter in je lichaam te zitten zodat het minder 'ijl' gaat worden in jouw hoofd. Bij een vriendin van mij hielp het volgende: dagelijks een stuk vlees eten, omdat vlees, vult en minder luchtig is dan slaatjes. Je laten masseren door een kinesist, maar vertel daarom niet waar je psychisch doorging...het is niet zeker dat hij/zij dat begrijpt. Bekijk tv programma's die informatief zijn, kwissen, kookprogramma's, documentaires en vermijd films, dramaseries, melancholische muziek,.... Probeer je niet te laten opjagen door doktoren, maar probeer wél realiteitszin te hebben, het is géén niks wààr je nu door gaat/ging. Als je naar een huisarts gaat verel dan in eerste instantie de gewone grote lijnen van je verhaal, ga niet te gedetailleerd vertellen. Bij een vriendin van me hielp gewoon een antidepressiva al om de stemmen te temperen...ze nam geen antipsychotica.... Ik wens je écht een goed herstelproces én vind het stérk van je dat je deze vraag stelde. Sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100