Terugval in alcoholisme, hoe moet ik reageren?

Mijn vriend is met hulp aan het stoppen met drinken.. Nu is het gister enorm mis gegaan terwijl ik er niet was.. Hij had al maanden niks gedronken.. Hij belde mij op en ik hoorde dat hij dronken was.. Hij loog erover.. Nu ben ik niet boos dat hij de fout in is gegaan maar wel dat hij erover loog. Vandaag gaf hij het wel toe. Ik wil er constructief mee omgaan.. Iemand ervaring? Wat moet ik wel en vooral niet zeggen/ doen??

Toegevoegd na 1 uur:
Dankjulliewel voor jullie lieve antwoorden.. Ik ga m'n uiterste best doen om jullie adviezen op te volgen (ik denk dat ik wel heel erg op m'n lippen moet bijten) er is maar 1 doel; van de drank af komen... Nogmaals bedankt..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
8.6K

Het beste antwoord

Er zullen altijd, misschien zelfs zijn leven lang, momenten komen, waarbij de verleiding te drinken bijna niet te weerstaan zijn. Dus nu heeft hij meegemaakt, welk moment zó'n impact had, dat de verleiding het gewonnen heeft.
Dat is best belangrijk om te weten, zodat hij in de toekomst kan proberen zulke momenten te voorkomen.

Dus zie het als een pluspunt : hij is niet van de ene op de andere dag '' alci' geworden, en hij wordt evenmin van de ene op de andere dag een 'jarenlange droge alci'...

Als er iets heel verschrikkelijks of heftigs of verdrietigs aan zijn éénmalige terugval ten grondslag ligt, zou het hem heel erg helpen, als hij er over kan praten met jou. Dan kan je hem misschien heel goed begrijpen.
Maar vooral je begrip, dat het gewoon even véél te moeilijk was, dat het gevecht, dag in dag uit, even té zwaar was, kan hem heel erg helpen. Hij is absoluut niet terug bij 'af': hij is een keer gestruikeld op de klim uit de kuil.
En het leugentje-om-bestwil - het hoort toch bij het drinkproces? Hoe vaak heeft hij in het verleden niet gelogen tegen alles en iedereen omtrent zijn drankprobleem? Bij het dronken-worden glijd je dan bijna automatisch in je oude gedragspatronen ook - triest, maar bijna onvermijdelijk.
Hij heeft jou en andere mensen al zó vaak teleurgesteld, en net op het moment, dat iedereen weer voorzichtig in zijn genezing begint te geloven, gebeurt er dit...Hij had het zo graag niet waar willen hebben. Vergeef en vergeet het alsjeblieft, als je het enigszins op kunt brengen!

dus houd moed en blijf in hem geloven.
En hij baalt waarschijnlijk héél erg, dat er een moment van heftige emoties hem heeft overwonnen.
Maar hij is nu gewaarschuwd, dus kan dit ontlopen, mocht er nóg eens zo'n moment komen - het is een leermoment, en een heel belangrijk moment, daardoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel goede en fijne en nuttige antwoorden gehad en ook met allemaal wat gedaan maar jouw antwoord sprak naast weten waar je over praat ook zorg en een soort van liefde uit.. Heel erg bedankt, als er meer mensen zoals mijn beantwoorders zouden zijn zou de wereld mooier zijn..

Andere antwoorden (9)

Vooral niet zeggen dat hij mislukt is. Hooguit dat de poging mislukt is, maar dat hij weer opnieuw moet beginnen met niet drinken.
13 jaar geleden
Hij liegt omdat hij bang is dat je boos werd en omdat hij dronken was. Hij heeft het nuchter verteld. Straf hem daarvoor dus niet, maar geef hem het vertrouwen dat je altijd achter hem staat. Laat hem wel weten dat dit niet meer mag gebeuren, maar steun hem!! Ik vind het niet zo gek dat hij een terug val heeft, dat gebeurd denk ik wel vaak!! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad geen verwijten maken! Hem aanmoedigen verder te gaan met zijn stoppoging en hem positief benaderen. Je zegt dat hij met hulp is gestopt. Ik zou hem adviseren die hulp te laten weten wat er gebeurt is en waarom hij is gaan drinken, diegene kan hem dan verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, het is erg belangrijk om deze persoon te steunen, ik heb zelf ervaring hierin en bij mij was de steun van mijn naaste de drijfveer om vol te houden en door te gaan! Reageer niet boos ookal ben je boos vanwege de leugen.
Zeg dat je juist zo trots bent dat het zo goed ging en dat een mens fouten maakt en dat 1 misstap niet heel erg is, maar nogmaals blijf steunen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou denk ik benadrukken hoe knap ik het vind dat hij al zo ver is, en dat ik ook begrijp dat er mogelijk wel eens een zwak moment is, MAAR dat ik NIET zou kunnen leven met leugens daarover.

Dat hij HEEL helder krijgt, dat het erover liegen hem meer jou steun gaat kosten dan dat het een keertje misgaat.

Behalve steunen moet je hem dat toch heel erg duidelijk maken. Ik heb meerdere gevallen gezien die wilden stoppen met roken (ok is wel iets anders) en daarover vreselijk logen tegen hun partners, en die partners maar begripvol zijn, zo moet het niet worden

sterkte, ook voor hem
13 jaar geleden
Mijn advies is om de kat uit de boom te kijken.
Begin er zelf niet over. Wacht af of hij erover wilt praten.
Als hij er niet over begint dan is het ook prima. Hij weet zelf wel dat hij heeft gefaald en heeft er vast geen zin in om dit met jouw te analyseren. De kans is dan ook groter dat hij beloftes aan jouw gaat doen om je tevreden te houden, in plaats van dat hij dit echt meent. Het gaat er vooral om hoe hij handelt. Als hij nu weer nuchter is en blijft dan is dat voor nu voldoende. Dan bespreekt hij dit vanzelf wel met je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je theorie hierin, dit is in dit geval alleen minder constructief gezien het feit dat hij juist meer moet gaan praten (vanuit centrum maliebaan) niet praten is de basis van zijn probleem.. Maar thanx voor het mee denken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan raad ik je aan om hem zelf de gelegenheid te geven om dit gesprek te beginnen. Wacht in ieder geval tot hij het gesprek opent. Hij kan altijd eerst nog met zijn hulpverlening praten.
Geloof mij maar, als je hier graag met hem over wil praten
dan zal hij dit eerder zien als aanval of dat JIJ graag antwoorden wilt op vragen dan dat hij het gevoel heeft dat je hem probeert te helpen.
Anyway, het is slechts een advies. Zie maar wat je er mee doet. In ieder geval veel succes toegewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt :) ik wacht het af...
Als hij met hulp aan het stoppen is dan heeft hij, of gaat hij nog, een terugval-preventie-plan maken. Wijs hem op dat plan. Jij kunt hem alleen maar steunen, het gaat m.i. te ver als jij dat plan nog eens met hem gaat bekijken en aanpassen waar nodig. Dat moet de hulpverlener doen. Je kan hem wel stimuleren dit op te pakken met zijn hulpverlener.
Afkicken is moeilijk, iedereen kan een misstap maken. Steun hem, zeg dat het kan gebeuren, maar geef niet op. Hij is op de goede weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord :)
raar advies: laat het hem dit lezen, de vraag + antwoorden. Dan laat je zien dat je om hem geeft, en dat je graag wil dat het goed komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel dat je het jammer vind dat het mis is gegaan, maar dat jullie nu wel weten dat het mogelijk is.
vraag hem wat jullie kunnen doen om te voorkomen dat het weer mis gaat, en laat ook weten dat je verwacht dat er een volgende poging gedaan word, maar er wel voor hem bent.

duidelijk maken dat liegen geen zin heeft, omdat je er voor hem wil zijn maar je elkaar wel moet vertrouwen.

succes!!!