Hoe kom je in aamerking/aanraking met een psycholoog, ?

Ik ben helemaal verward door een paar personen ijn mn leven, en kan ook niet meer helder denken door sommige gebuertenissen, hoe vind ik een goede psycholoog?

Toegevoegd na 6 minuten:
als je je afvraagt waar http://www.goeievraag.nl/vraag/wou.98494ik het meest mee zit lees dan dit :

Toegevoegd na 8 minuten:
de link doet het niet, maar mn vraag heet: Wat wou hij precies van mij.

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wou.98494

Toegevoegd na 11 minuten:
de 2e link doet het wel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
7K

Antwoorden (8)

je je problemen bij jouw huisarts bespreken .
Deze zal indien hij dat nodig acht door verwijzen naar een psycholoog,dat zal dan bij het ggz zijn,daar zitten vaak niet de beste psychologen want het betaald voor hun niet bijster goed.Je kunt ook zelf een psycholoog gaan zoeken maar dan raad ik je wel aan om even te kijken tot hoe ver je daar voor verzekerd bent.Want het kan een prijzige aangelegenheid zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een huisarts je doorverwijst naar een psycholoog is dat niet per definitie bij het GGZ hoor.
Eerstelijnspsychologie zit in de basisverzekering, dus dat krijgt iedereen vergoed voor 8 sessies per jaar; met wel een eigen bijdrage van 10 euro per keer.
afspraak maken met je huisarts, die kan je doorverwijzen naar een goede psycholoog.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga in eerste instantie naar de huisarts! Het is verstandig om een verwijzing naar ggz te vragen. Geef duidelijk aan dat het door bepaalde gebeurtenissen/personen komt. Zo kunnen artsen makkelijker een keuze maken wat voor hulp je moet krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak een afspraak met je huisarts en vertel wat je is overkomen en hoe je daarbij voelt. leg uit dat het je doen en denken beïnvloed en je graag professionele hulp wil.

de huisarts is de enige persoon die je kan doorverwijzen naar een psycholoog of andere hulpverlener hierbij.

wellicht kan hij je leren om assertiever te worden waardoor je ook wat minder vatbaar bent voor de mening van anderen. (goedkeuring of aandacht van de versnipperde sukkel uit het verhaal heb jij niet nodig hoor!)

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi, de psychologische hulpverlening kent ook eerstelijns psychologische hulp. Sinds enkele jaren zitten de eerste 6 sessies in het basispakket en hoef je hiervoor geen verwijzing te hebben. Vroeger moest je idd altijd een verwijzing hebben, maar dat is dus niet meer.
Als je jonger dan 18 bent kun je ook bureau jeugdzorg bellen.
Huisarts kan ook, vask hebben praktijken ook al een loog in dienst waar je dan een aantal x mee kan praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste 6 sessies van een psycholoog worden vergoed door de verzekering. Dit zit in de basisverzekering. Er geldt een eigen bijdrage van 10 euro per sessie en het valt binnen de eerste lijn. Dit betekent dat je er geen verwijzing voor nodig hebt. Informeer wel even of ze erkend zijn en je dus de sessies kunt declareren.

Heb je langer en specialistische hulp nodig dan kun je ook naar de tweedelijns psycholoog. Hiervoor heb je een verwijzing nodig van de huisarts en dit kan dan toch nog kosten voor je zelf meebrengen.

Zo heeft het Riagg een poot die Prima Psychologen heet en die 1e lijns psychologische hulp verstrekt, daar kun je zonder verwijzing terrecht. Zij hebben ook tweedelijnshulp bij het Riagg waar je dan wel een verwijzing voor nodig hebt.

Het is niet eenvoudig een goede psycholoog te vinden die ook nog vergoed wordt. Vraag bij anderen na wat hun ervaringen zijn en informeer bij je huisarts. Sommige huisartsen hebben een vaste psycholoog waar ze mee werken. Dit hoeft niet altijd de goede persoon voor je te zijn. In de link vind je een lijst van eerstelijnspsychologen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps foutje, de eerste 8 zittingen worden vergoed, niet 6 dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via je huisarts kun je een verwijsbrief vragen. De kosten voor 1e lijns psychologie worden gedekt door je ziektekostenverzekeraar. De meeste huisartsen hebben een lijst met psychologiepraktijken waarmee zij goede ervaring hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het kan ook goed zijn voor de verwerking van gebeurtenissen waarover je schrijft door middel van het volgen van een training bij het ITIP. Dit is een school voor werk en leven (check de link). Daarbij zijn ook goede psychologen als begeleiders aangesloten die je helpen kunnen in eerste aanleg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan naar je huisarts gaan, maar je kan ook zelf op zoek naar een gekwalificeerd psycholoog bij jou in de buurt via www.klinisch-psycholoog.be