Hoe verandert een mens als de verbinding tussen de hersenhelften wordt doorgeknipt? (corpus callossum)

Dit deed men om schizofrenen tot rust te brengen. Te 'genezen'. Maar hoe kan het dat je dan niet totaal verlamd raakt? Wat zegt dat over de samenwerking tussen de hersenhelften? Blijft je motoriek, je leervermogen en je karakter hetzelfde?

Toegevoegd na 5 dagen:
Bedankt voor de link.
De hersenhelften doen goeddeels hetzelfde – verwerken zintuiginformatie en sturen beide (links-rechts gekruist) het lichaam aan. Er is verschil in voorkeur en verwerking van informatie op een abstracter niveau: taal meer links meer in detail, ruimtelijke oriëntatie meer rechts en meer in concepten.

In de verwerking komt alles samen en kan men spreken, muziek van blad spelen en autorijden alsof de hersenen één geheel zijn. Ook de algehele intelligentie en het karakter vertonen zich alsof de hersenen één geheel zijn.

Merkwaardig is dat dit zo blijft als het de verbinding tussen de beide hersenhelften wordt doorgesneden. Het enige dat lijkt te veranderen is een bepaald gescheiden bewustzijn. Alsof er twee paar hersenen actief zijn die voorkeuren uitspreken. Met Tests kan men de onafhankelijke werking aantonen door links en rechts verschillende signalen aan te bieden. In het dagelijkse leven komt dit niet voor. Door de hersenstam blijft de coördinatie bestaan. Dit wordt geassocieerd met de emotie, de intuïtie en geautomatiseerde motoriek en minder met bewust denken en cognitieve vaardigheden. Maar toch blijft dit allemaal in takt als de hersenhelften niet zelf samenwerken.

Lijkt dit te kloppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV! +

Het beste antwoord

Meestal wordt niet de hersenbalk in zijn geheel doorgesneden en bovendien blijft de hersenstam ongedeeld, maar zelfs als dat niet zo zou zijn leidt het volgens mij niet tot verlamming; iedere hersenhelft houdt immers verbinding met het ruggenmerg.
De persoonlijkheid verandert niet door de scheiding, maar soms lijkt de linkerhand een eigen leven te gaan leiden.
Roger Sperry heeft er veel onderzoek naar gedaan; zie de link voor wat bevindingen.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik weet er te weinig vanaf om daar echt iets zinnigs over te zeggen.
Pianospelen blijkt dus te kunnen als men die vaardigheid al had voor de operatie. Ik vermoed dat dit samenhangt met het feit dat veel motorische taken door het ruggenmerg worden uitgevoerd; piano leren spelen lukt dus niet.
Ik geef nog een link voor het geval je die zelf nog niet had gevonden.

Toegevoegd na 13 uur:
De hersenbalk bevat normaal heel veel verbindingen en in de hersenen verdwijnen ongebruikte verbindingen na verloop van tijd; hieruit concludeer ik dat de verbindingen in de hersenbalk van vitaal belang zijn.
Ik ben dus toch wat sceptisch over de mogelijkheden van een mens na de operatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat gebeurt bij mensen waar door een ongeluk geen of nauwelijks communicatie bestaat tussen de hersenhelften: zij leven helemaal in het nu. En zijn daardoor voor hun verzorging op een verpleeghuis aangewezen. Wat een kwartier geleden gezegd is is weg, als het opnieuw gezegd wordt is het nieuw, evenals besef van wat er over een uur nodig is. Belangrijkste is dat er geen leervermogen is, en qua karakter: stel je voor hoe het is met genoemde beperkingen te leven.