Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heet de meest depressieve dag van het jaar BLUE Monday?

Waarom net de kleur blauw?

Ik lees op verschillende websites dat lichttherapie met blauw licht voor minder depressieve klachten zorgt.

En de meest depressieve dag van het jaar heet net 'Blue Monday'.

Dan is dat toch een soort contradictie (tegenstelling)

Bron: http://gezondheidsnet.rnews.be/medisch/nieuws/3831/lichttherapie-vermindert-depressieve-klachten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

ik associeer blue met de blues, en dan klopt het wel weer.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) mee eens!
Blue betekent niet alleen blauw maar ook conservatief, landerig, neerslachtig, sip, hopeloos.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Britse psycholoog Cliff Arnall kwam tot deze conclusie nadat hij in opdracht van een reclamebureau onderzoek had gedaan en een formule ontwikkelde waarmee hij kan berekenen op welke dag de meeste mensen zich (licht) gedeprimeerd voelen. De reden van die conclusie;
'rond deze komt bij veel mensen uit er van de goede voornemens weinig terecht komt, vallen de eerste rekeningen van het jaar weer op de mat en lijken de donkere winterdagen maar niet voorbij te gaan. Geen wonder dat veel mensen zich een beetje 'blue' voelen'...

Blauwe maandag betekent: een korte tijd
Blue had vroeger ook de betekenis: onbetekenend, nietig, van weinig waarde.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier heb je formule
Betekenis:

where weather=W, debt=d, time since Christmas=T, time since failing our new year’s resolutions=Q, low motivational levels=M and the feeling of a need to take action=Na. 'D' is not defined in the release, nor are units.

Als je daar een vertaling van wil reageer maar even dan stuur ik je die wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding