Hoe komt het dat ik sterren dubbel zie?

Hoi, sinds een tijdje kan ik sterren dubbel zien. Eerst had ik er geen last van, maar nu opeens wel. Het is alleen bij hele kleine dingen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

een jaar geleden
in: Optiek
2.5K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Wat dacht je van een bezoekje aan de opticien?
Amadea
een jaar geleden
Juist. Laat je ogen opmeten, misschien heb je een bril met cylindercorrectie nodig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Er zijn 2 zaken die uit elkaar gehouden moeten worden:
1) afwijkingen in het richten van beide ogen (zie antwoord van SimonV)
2) afwijkingen in het oog zelf (lens of hoornvlies) Als het dubbelzien verdwijnt wanneer je één oog afdekt, dan heb je met situatie 1 te maken, anders met situatie 2.

Antwoorden (1)

Bij dubbelzien werken de oogspieren meestal niet meer goed samen. Dit kan komen door vermoeidheid. Ook gebruik van alcohol, drugs of bepaalde medicijnen kan zorgen voor dubbelzien. Ook kan scheelzien wat op latere leeftijd is ontstaan, een oorzaak van dubbelzien zijn. De dubbelbeelden verdwijnen dan als u 1 oog afdekt .

Wat te doen bij dubbelzien?
Bij dubbelzien door vermoeide oogspieren kan het soms al genoeg zijn om oogspieroefeningen te doen. Houd bijvoorbeeld een pen voor uw ogen en beweeg deze pen langzaam naar voren en naar achteren. U blijft hierbij kijken naar de pen. Gebruikt u medicijnen? Lees dan even in de bijsluiter of het een bekende bijwerking is. Als het dubbelzien niet overgaat of u maakt zich zorgen over het dubbelzien, dan kunt u het best even langs de huisarts gaan.
een jaar geleden