Wat betekent als men je schele noemt?

Goedemiddag,

Graag zou ik dat willen weten.

een jaar geleden
in: Optiek
1.3K
crispy
een jaar geleden
Iemand is scheel als de ogen niet in dezelfde richting staan, meestal staan die dan een beetje naar het midden gericht.
Amadea
een jaar geleden
Maar in het ordinaire taalgebruik wordt de term ook gebruikt als verwijt richting een persoon die iets niet goed gezien lijkt te hebben.
Raggie001
een jaar geleden
@crispy Dat is als je het dus letterlijk neemt?
Raggie001
een jaar geleden
@Edraket Ook als iemand geen bril draagt die iets niet/goed heeft gezien?
crispy
een jaar geleden
ja dat klopt, dat is de letterlijke betekenis.
Edraket
een jaar geleden
@Raggie001
Ja dat zegt men ook als iemand die geen bril draagt iets niet of niet goed ziet.
Dat is dan spottend bedoeld, en dit zeg men normaalgesproken alleen tegen iemand die men heel goed kent.
Zou men dit tegen een onbekende zeggen, dan is het een belediging.

Antwoorden (3)

Dat wordt vaak gezegd tegen iemand die een bril draagt.
Daarbij hoeft de brildrager helemaal geen oogafwijking te hebben, en dus niet scheel kijkt.

Zoiets als men tegen iemand met rood haar vuurtoren zegt.
een jaar geleden
Feitelijk betekent dit dat wordt opgemerkt dat van iemand de oogassen niet op hetzelfde punt gericht kunnen worden. Dit wordt vaak als negatief ervaren, als een gebrek.
Het kan ook positief worden uitgelegd. Zoals in de uitdrukking: zalig zijn de schelen, want zij zullen God dubbel zien.
Bron: Van Dale..
een jaar geleden
Het kan ook gebruikt worden als scheldwoord: 'kijk uit je doppen, schele!' bv als iemand ergens bijna tegenaan rijdt/loopt
een jaar geleden