Waarom kan ik met goedkope leesbril zowel veraf als dichtbij goed zien en met dure leesbril niet?

Ik heb +2,25 aan een oog en +2,75 andere oog. Met goedkoop leesbrilletje van +2,50 euro9,95 kan ik zowel dichtbij als veraf goed zien. Ik heb dure leesbril van opticien, euro 99,95 en ik kan maar tot 20 cm zien en verder is alles wazig. Zonde van het geld maar waarom is dat?

2 jaar geleden
in: Optiek
2.3K

Antwoorden (1)

Dat komt door hoe de glazen zijn gemaakt.
De goedkope leesbrillen hebben meestal glazen van geperst plastic. Deze glazen kunnen in het midden ongeveer de sterkte hebben, waar die bril voor is gemaakt, maar naar de randen toe wordt de sterkte minder. Dus als je dan door de bovenkant van de glazen in de verte kijkt, kijk je niet door glazen met sterkte van bijvoorbeeld +2,25, maar van een lagere sterkte als bijvoorbeeld +1,50.
De glazen in de leesbril van de opticien zijn geslepen en hebben daardoor overal dezelfde sterkte. Dus als je dan door de bovenkant van de glazen in de verte kijkt, kijk je ook door glazen met de sterkte van bijvoorbeeld +2,25.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
En het grote voordeel van die dure bril is dus dat je tijdens het lezen je hoofd minder hoeft te bewegen, omdat je scherp blijft zien als je alleen je ogen beweegt 'over de pagina'. Ook als je voor een beeldscherm zit en afwisselend naar een papier (of toetsenbord) op je bureau en naar het scherm kijkt, hoef je daarbij je hoofd niet of minder te bewegen. Dat is veel minder belastend voor je nekspieren, hoewel je er op moet letten dat je dan niet continu in eenzelfde verkeerde houding achter de computer blijft zitten.