Hoe meten opticiens je ogen?

De opticien vraagt steeds of je de regel nu wel kan lezen. Is het zo dat als je daar ja op antwoordt, dat je dan een sterkere min sterkte hebt (bij bijziendheid) of juist minder sterk? Eigenlijk is mijn vraag, hoe meten opticiens. Gaan ze net zo lang door met meten om te kijken hoe goed je ziet met sterkere glazen, of meten ze andersom dus net zo lang doorgaan met meten met minder sterke glazen tot je de regel niet meer kunt lezen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Optiek
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Het is de bedoeling dat je regels kunt lezen dus goed lezen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Met steeds sterkerr glazen of steeds minder sterke glazen?

Antwoorden (1)

De opticien doet eerst een meting met een apparaat. Daaruit kunnen ze de sterkte al ongeveer meten. Vervolgens gaan ze vandaaruit de meting doen met het lezen van de regels en de scherpte. Als je het nog goed kunt lezen, zullen ze de sterkte iets verminderen, om te zoeken naar het kantelpunt waarop je het niet meer goed kunt lezen. Als je het niet kunt lezen, doen ze de sterkte juist omhoog. Je moet vaak ook aangeven of je het beter of slechter ziet in twee varianten. Ze zoeken dan naar het punt waarop het niet of nauwelijks nog verschilt en vinden zo de juiste sterkte voor jou.