Is er een bril om tekst te lezen vanaf 2 a 3 meter?

Voor een voorstelling moet ik dingen oplezen vanaf A4 die op de grond liggen her en der op het podium.
Ik heb moeite om het te lezen, dus vroeg me af of je daar een 'kruidvat' brilletje voor kon aanschaffen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Optiek
4.8K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik zou voor een oogmeting gaan als je moeite hebt met dingen lezen in de verte.
Pieterke
4 jaar geleden
Helemaal eens met Ritsuka. Die goedkope brilletjes zijn alleen voor als je verziend bent, dus van dichtbij niet goed kunt lezen. Ik gebruik die ook en kan er teksten op 2-3 m. afstand nauwelijks mee lezen. Brillen voor als je bijziend bent mogen niet door winkels als Kruidvat verkocht worden zo is mij verteld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pieterke, Kruidvat Nederland verkoopt brillen voor bijziend en België verkopen brillen tot wel -3.00 Lunettes pour voir de loin
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@bazz81, je schrijft A4, dat is papierformaat, maar welke is de lettergrootte.Kiezen van het goede lettertype en grootte is belangrijk.
SimonV
4 jaar geleden
Volgens mij heb je geen bril nodig, als de letters maar groot genoeg zijn.
Op televisie kan de autocue op zes meter staan. Lettergrootte tussen de 20-150 punts.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik snap dat een opticien de meeste kennis en middelen heeft. maar dit is voor paar keer gebruik dus zoek een eenvoudige oplossing. Lettertype is relatief klein en kan helaas niet groter dan het nu is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als het probleem is dat je niet kunt lezen wat op de grond ligt, dus bij naar beneden kijken, dan lijkt het op fixatie disparatie, of je hebt nooit gemerkt dat je minder ver kon zien/kijken dan anderen en dus toch een correctie kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is geen enkele bril die de vraagsteller kan helpen. Ook niet bij de opticien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Precies Simon als de letter maar groot genoeg is en meerdere a4tjes dus gebruiken. Als alles op één a-4 kan is uit het hoofd leren dan misschien een optie?
Iets niet kunnen lezen op een afstand van 2 á 3 meter hoeft niet zorgelijk te zijn (als het naar beneden moeten kijken - diepte - niet de oorzaak is) alleen lastig in jouw situatie. Met een bril zul je het niet kunnen klaren.
Ik zie geen andere oplossing dan grotere letter, dus meer A-viertjes of uit het hoofd leren.
In ieder geval, succes met de voorstelling. Komt goed.
Met een verrekijker gaan staan lijkt mij trouwens wel ludiek als het bij de voorstelling past.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@bazz81, wat let je om naar een Kruidvatwinkel te gaan en daar even de situatie te simuleren en dan testen met de testbrilletjes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk van wel, je kan het eens vragen aan een oogarts of brillenwinkel om het zeker te weten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de input. Ik denk dat het niet zo eenvoudig is als ik gehoopt had. Ga nog wel langs de Kruidvat om het te proberen of het wat kan verbeteren. En anders bedenken we een andere oplossing

Antwoorden (2)

ort antwoord. Ja daar zijn brillen te koop.

Langer antwoord.
Er is verziendheid en bijziendheid.
Verziend wil zeggen dat men dichtbij niet zo goed kan lezen. Bij de meeste op zo'n 0.3 en 0.4 m afstand zijn de problemen.
Bijziend wil zeggen dat men ver weg niet meer zo goed kan zien. Dat is dan meestal vanaf 3 m.
Er zijn ook mensen die de twee hebben en die moeten nog een meer aangepaste bril en dan zijn er ook nog verschillende oogafwijkingen.

Ik neem aan dat je verder geen last hebt van afwijkingen, anders had je al langer een bril en was je waarschijnlijk er wel bekender mee. Zeker met een afwijking is het belangrijk om je ogen te laten testen. Dat doen oogartsen, maar heel vaak is het gewoon bij de verkoper van brillen ook te laten doen.

In jouw geval kan je, zeker als het maar voor die ene avond is, volgens mij wel bij het kruidvat eens gaan kijken of je iets vind waardoor je beter gaat zien.

Nu hoeveel bioptie = bpt = D ( sterkte ) voor je bril jij moet nemen. Dat is iets moeilijker om te zeggen. Verziend krijgt een - bijziend een + voor het getal. Dat is simpel, maar welk getal er achter moet staan is wat anders.
Want dat kan van verschillende factoren afhangen. ( bolheid van je ogen en de spieren van je oog hebben te veel spanning )
Wel is het ook zo dat als je verkeerde glazen neemt je, je ogen eigenlijk geen plezier zal doen en je zelfs ze kan schaden.
Daarom ga ik geen getal voorstellen voor je probleem op 2 meter maar weer herhalen dat je op zijn minste zo'n leeskaart van de winkel kan proberen om een goede sterkte te vinden. En zelfs dat is maar minimaal, er zijn professionals die dit doen en dat zijn eigenlijk de enige die zeker kunnen zeggen wat je keuze moet zijn.
.
vb op de site zijn verschillende brillen met + en - te koop.
Toegevoegd op 04 februari 2020 15:37: bron, tekst
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Die brillen van winkels als het Kruidvat, Etos enz. zijn echt niet geschikt voor vraagsteller, die zijn alleen geschikt als je dichtbij niet goed kunt zien. De min-duim is overigens niet van mij want ik geef geen min-duimen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helemaal gelijk dat de brillen van Kruidvat niet geschikt zijn voor het doel van vragensteller als de papieren op de grond liggen.Maar Kruidvat verkoop wel brillen t/m minstens -2.5.
NEEN, dat bestaat niet. De goedkope leesbrilletjes zijn voor een normale leesafstand en kunnen je dus niet helpen.
Als je een A4 wilt lezen op twee meter afstand zou je een bril moeten hebben met een verrekijker-prisma-optiek en die brillen bestaan niet.
Cabaretiers gebruiken op het podium vaak grote papieren (wel tot A2) met teksten in zeer grote letters. Dat zou voor jou het enige alternatief kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vragensteller noemt het papierformaat en niet de grootte van het lettertype.
Met het lettertype Times New Roman 72, en dan nog met hoofdletters is geen verrekijker voor een afstand van vier meter niet nodig. Die letters kun je haast voelen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JoanDarc
Als laatste zin geef ik:
Cabaretiers gebruiken op het podium vaak grote papieren (wel tot A2) met teksten in ZEER GROTE letters. Dan heb je toch aan een A4'tje niet genoeg? Ik keek dus net even verder.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er ligt niet één A4tje maar her en der liggen a4tjes. Je kunt er wel veertig neerleggen. Ik keek dus net even verder in de vraag.