Zijn de glazen van een bril van Hans Anders net zo goed als van een dure opticien?

Het gaat in mijn geval om een multifocale bril. Hebben de opticiens die de oogmeting doen dezelfde opleiding dan van een dure opticien is ook een vraag die ik graag beantwoord zie.

4 jaar geleden
in: Optiek
6.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik heb al jaren Hans Anders brillen, bevalt prima.

Antwoorden (2)

Een opleiding tot opticien is overal het zelfde dus iedereen die die opleiding heeft gevolgd weet en kan het zelfde. De prijzen bij Hans zijn goedkoper vanwege goedkopere of groter ingekochte monturen en betere afspraken met de fabrikant die de glazen levert.
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Je hebt voor de helft gelijk. De andere helft is de kwaliteit van het montuur en de afwerking. Voor mensen die graag de puntjes op de "I" hebben, daar waar het uiterlijk betreft, is een wat duurdere opticien echt een betere keuze. Ook de kwaliteit van de glazen kan anders zijn.
Voor de glazen zelf, de kwaliteit van het slijpen en de meting, kan je best bij een goedkope opticien terecht, maar een bril is tegenwoordig niet alleen een hulpstuk, maar tevens een modeartikel.
Als je dus staat op het laatste model, exclusiviteit en mode, dan naar de betere zaak.
Er bestaat wel een opleiding tot opticiën (op mbo4-niveau) maar die is niet verplicht.

De NUVO (Nederlandse Unie voor Optiekbedrijven) zou graag zien dat opticiën een beschermd beroep wordt waarbij alleen opticiëns met minimaal een mbo4-opleiding oogmetingen mogen uitvoeren. Die eis is er wel voor de opticiëns die bij NUVO zijn aangesloten maar veel optiekzaken zijn dat niet. Diezelfde NUVO stelt dat Nederland een van de weinige Europese landen is waar het uitvoeren van een oogmeting niet bij wet geregeld is.

Over Hans Anders werd in het artikel in de bron o.a. het volgende gezegd:

"Hans Anders is niet aangesloten bij NUVO en werknemers die oogmetingen uitvoeren hoeven daarom geen drie- tot vierjarige MBO-4-opleiding te hebben afgerond. "Wij bieden een interne opleiding van een jaar aan, die aan dezelfde eisen voldoet als de MBO-opleiding tot opticien", meent een woordvoerder. "Net als de NUVO vinden ook wij het belangrijk dat de kwaliteit van metingen hoog is." (...)"
Correctie:
Afkorting NUVO betekent:
Nederlandse Unie van Optiekbedrijven
.
En even voor de duidelijkheid:
Ik stel (dus) niet dat een 'dure' opticiën wél altijd die opleiding op mbo4-niveau heeft. En ook niet dat opticiëns van een 'keten' die opleiding op mbo4-niveau niet hebben.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Je zegt niets over het verschil in glazen. "Zijn de glazen van een bril van Hans Anders net zo goed als van een dure opticien?"
Computoon
4 jaar geleden
Klopt. Ik ben uitgegaan van de 'vraag achter de vraag', die vraagsteller in zijn toelichting geeft, namelijk de opleiding van de opticiëns. Over de opleiding van de Hans Anders-opticiëns is wel wat te zeggen en dat heb ik in mijn antwoord gedaan, op basis van de gegevens uit de bron. Ik vind het niet aannemelijk dat een (gemiddeld) iemand in 1 jaar tijd dezelfde kennis en ervaring kan opdoen waar normaal een aantal jaren voor staat, in dit geval op het gebied van optiek. Dus de kans dat de glazen 'goed' zijn (in de zin: de juiste sterkte e.d., gebaseerd op een correcte oogmeting), lijkt me ook kleiner. Maar ik ben geen fan van 'gissen en missen' dus die conclusie trek ik maar niet. De tweede bron geeft een overdruk van de Consumentengids uit november 2018. Van 5 bekende optiekketens komt Hans Anders voor oogmetingen op de een na laatste plaats, gevolgd door Eyelove.