Kan je gaan scheel zien (convergent of divergent) als je je ogen vaak in een bepaalde stand houd?

Vanaf bepaalde hoeken zie ik een beetje divergent scheel de laatste tijd. Iets wat er mee te maken kan hebben het volgende. Ik merk dat ik vaak momenten heb waarin ik in de verte sta en dubbel ga zien. Ik kan dit makkelijk terugdraaien naar weer focussen, maar dubbelzien lijkt wel een stand van rust te zijn (hoef niet te focussen dus ook geen moeite). Ik nam een aantal foto's van mijn gezicht op zo'n moment en zag dat ik dan divergent scheel keek. Omdat ik vaak zo in de verte kijk en dubbel zie, en dus mijn ogen op dat moment naar buiten gekeerd staan, vroeg ik mij af of dit er voor gezorgd zou kunnen hebben dat mijn ogen (vooral als ik naar beneden kijk) iets naar buiten gekeerd staan ook als ik normaal kijk. Zo ja, zou ik dit dan terug kunnen keren door proberen die focus te houden en niet meer dubbel te zien? Of op een andere manier?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Optiek
2.9K

Antwoorden (1)

Het dubbel zien (als je iets ouder wordt) heeft meer te maken met het ontspannen van de oogspieren, vooral als je gaat staren in de verte. De spiertjes worden iets minder bestuurd op de focus van je ogen. Is toch een reden, om eens de opticien te bezoeken. Het wat minder focussen kan n.l. ook te maken hebben met het feit, dat je ogen wat minder gaan zien (mét of zonder bril) of dat je een lui oog ontwikkelt.