Kun je een venster of pianoglas in een bril dikker laten maken zonder sterkte toe te voegen?

Ik heb links geen bril nodig maar recht -7. Dat verschil met een vensterglas zie je. Hoe los ik dat op?

4 jaar geleden
in: Optiek
1.9K
JAHCobus
4 jaar geleden
Het glas rechts is al verdund tot 1.74 en nog is het vier keer zo dik dan het vensterglas voor uw beeld. Vensterglas is zo dun als buskaart.
Amadea
4 jaar geleden
Als dat bij jouw rechteroog mogelijk is: draag een contactlens, dan ziet niemand het verschil.

Antwoorden (1)

Het glas kan je maken zo dik of dun als je wilt zonder extra sterkte. Je moet je echter afvragen of het zin heeft. Als je rechterglas -7 is, verkleint dat heel sterk. Het is dus niet de glasdikte die het meest opvalt, maar de vertekening. Als je van buitenaf (dus iemand anders) naar je gezicht kijkt ziet hij/zij dat het rechteroog sterk verkleind overkomt t.o.v. het linkeroog. De enige bijna onzichtbare oplossing zou een lens kunnen zijn of laseren.