Door welk eten kun je je visus verbeteren?

Door welk eten kun je je ogen beter laten zien?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Optiek
4.6K
Ivana
4 jaar geleden
Voeding waar vitamine A in zit is goed voor je zicht/ogen. Peentjes/worteltjes waar je bij het koken een beetje boter aan toevoegt zet het caroteen om in vitamine A.
dudemeister
4 jaar geleden
Wortelen uiteraard. Heb je ooit een konijn met een bril gezien?

Antwoorden (1)

Het is nooit een garantie, dat je beter gaat zien, maar er zijn vier voedingsstoffen welke goed zijn om je ogen in de juiste conditie te houden. Dat zijn antioxidanten, carotenoïden, omega-3 en mineralen. Antioxidanten vind je in vitamine A, C en E. Deze helpen bij het gezond houden van de cellen en het weefsel van het oog en gaan AMD tegen. Carotenoïden (o.a. uit worteltjes) zijn antioxidanten die tevens het risico op AMD en andere chronische oogaandoeningen tegengaan.
Omega-3 zijn essentiële vetzuren welke een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de ogen van baby’s en kinderen. Te weinig omega-3 kan leiden tot het droge ogensyndroom en ook weer AMD. Mineralen zijn van essentieel belang om uw lichaam te helpen met het opnemen van voedingsstoffen en vitaminen. Denk hierbij aan mineralen als zink en koper.
Tot 65 jaar komt slechter (minder scherp) zien meestal door bijziendheid, verziendheid of een cilinderafwijking. In principe heeft dat niets met de voeding te maken (mits die doorgaans wel gezond is). Het kunnen erfelijke afwijkingen zijn. Meestal helpt dan een bril of lenzen.
Na het 65e jaar komt slechter zien vaker door een oogaandoening, zoals staar of maculadegeneratie.