Kan je cataract op jonge leeftijd krijgen zonder directe oorzaak?

Vage vraag. Ik bedoel wanneer het niet door diabetes, een ontsteking, erfelijk is, etc. Ik heb gewoon chronische vermoeidheidssyndroom al 6 jaar, ben 21 jaar oud en ik schijn bijziend te zijn (-2), maar zelfs met bril ziet het beeld er niet compleet fris uit ondanks dat mijn ogen juist of nog maar net opgemeten zijn. Zonder bril zie ik zelfs van dicht beetje wazig en niet mooi afgelijnd. Bij het lezen moet ik een soort van staren om mij op de letters te concentreren, en het zwart van de letters en het wit van het papier schijnen in elkaar over. Ik begon slecht te zien vanaf de eerste dag van mijn chronische vermoeidheid maar het is sindsdien snel slechter geworden, vaak moeten veranderen van glazen. Als ik de symptomen van cataract lees maak ik mezelf erin gek omdat het er best goed op lijkt. Iemand die hier iets van weet? Niet gerust stellen om gerust te stellen alsjeblieft, dat heeft tot nu toe al averechts geholpen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
2.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ben je al eens bij de oogarts geweest? Of alleen de opticien?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan wel bij opticien gaan. Om nog eens de oogarts te zien heb ik niet meteen geld. Schaamtelijk, ik weet het.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Schaamtelijk hoef je echt niet te zeggen. Is al vervelend genoeg voor je.
Ik kan hier wel van alles zeggen, maar dat is ook gissen. Ik vind het al erg voor je dat je via internet een diagnose wilt krijgen. Helaas zijn veel mensen hier tegenwoordig op aangewezen.
Ja, je kunt staar hebben op jonge leeftijd.
Soms is dat erfelijk. Meestal komt het op jonge leeftijd door een ongeluk met het oog. Het kan ook dat je door jouw chronische vermoeidheid, chronisch moe bent aan de ogen, dan krijg je ook klachten. Het kan ook liggen aan het hoornvlies ( niet druk maken aub).
Laat je anders nog eens bekijken door de opticien of huisarts. Misschien heb je toch een beetje aan mijn reactie. Liefs

Het beste antwoord

Staar die op jonge leeftijd ontstaat, heeft een andere oorzaak en is meestal aangeboren. Vaak is er sprake van een erfelijke factor, maar een inwendige oogontsteking kan ook de oorzaak zijn. Ook een beschadiging aan het oog door een ongeluk, kan staar op jonge leeftijd veroorzaken.