Is het normaal dat na een cataract operatie van 1 oog (en geen 2de nodig) ik koude kleuren zie?sd?

Sterk verschil tussen waarneming van kleuren met linker- en rechter oog. Flinke scheut ultraviolet, zeer onnatuurlijke koude kleuren met geopereerde oog. Blijvend iets of gebeurt er mettertijd een aanpassing door de hersenen. Zo ja, op hoeveel tijd moet ik rekenen ?
Onderstaande foto geeft een beeld van de kleurwaarneming met behandeld oog.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
4.1K
Ivana
5 jaar geleden
Je hebt niet vermeld hoe lang geleden (dagen, weken) de operatie heeft plaats gevonden. Het oog heeft tijd nodig. Er kunnen nog zwellingen zijn en traanvocht. De na-controle is pas 6 weken na de operatie, dan worden ook pas metingen verricht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo, de operatie was 6 dagen geleden, de nacontrole is over 3 dagen. Ik kreeg eergisteren van de oogarts te horen dat dit ultaviolet zicht klassiek is na operatie, helaas heeft niemand me hiervan op de hoogte gesteld, dacht dat enkel de scherpte aan de orde was. Volgens oogarts is er na 3 maand een soort van cocktail in de hersenen gebeurd tussen linker (warme kleuren) en rechter (koude kleuren) oog. Wou hier vragen naar ervaringen. Is momenteel ronduit afknapper. Heb overigens geen zwellingen, geen pijn etc
Ivana
5 jaar geleden
Dan zou ik me maar geen zorgen maken. Pas na een week of 6 is het uiteindelijk resultaat te zien, maar de medische wetenschap is inmiddels zo ver, dat het een standaard operatie is. Een beetje meer geduld zou in dit geval helpen en om van een afknapper te spreken lijkt me stug. Dankbaarheid voor zoveel kunde zou meer terecht zijn.
Erna55
5 jaar geleden
@farahdiba:
- je zegt dat je last hebt van ultraviolet zicht hebt.... heel bijzonder.
Mensen hebben geen ultraviolet zicht.
- je vind het een afknapper. Maar je bent geopereerd aan staar. Daardoor zag je slecht en dat is verholpen.
- Je spreekt de arts over 3 dagen. Stel je vragen op het spreekuur.

Antwoorden (1)

Ja dat is volgens mijn ervaring normaal: de troebeling van de lens is gelig van kleur terwijl de vervangende lens helder is. Je bent in de loop der jaren langzamerhand aan de gelige tint gewend geraakt.
Bij mij werden beide ogen na elkaar behandeld, in de tussentijd had ik dat kleurverschil.
Het zal een kwestie van wennen zijn als je een oog onbehandeld laat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel koosjnip. Er is geen cataract momenteel aan onbehandeld oog. De waarneming van de kleuren met behandeld oog zijn zeer onnatuurlijk en allemaal blauwig, bvb donkerbruin, donkerblauw, donkergrijs, donkergroen neem ik allemaal waar als grijsblauw. Ik heb morgen nacontrole maar vrees dat het zo zal blijven.