Kan ik mijn ogen testen op bijzienheid in een brillenwinkel door brillen met verschillende dioptrieën uit te proberen en de ‘scherpste’ te kiezen?

En als dit werkt, waarom zou iemand dan zijn ogen laten opmeten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
2K

Antwoorden (3)

Ja stelt het wat al te simpel. Er wordt bij een goede opticien meer opgemeten dan alleen de sterkte van de glazen. Ook de oogdruk wordt gemeten en dat is erg belangrijk. Daarnaast kan er een oogafwijking zijn die je niet opspoort door een paar verschillende glazen op je neus te zetten. Ook de plaats van de pupil en de afstand tussen de pupillen is van belang. Zelf kan je dat nooit "uitvogelen". Daar heb je een vakman/vrouw voor nodig.
6 jaar geleden
Nee. Om te beginnen zitten in de meeste brillen die je in een brillenwinkel ziet hangen, geen glazen op sterkte maar alleen neutrale plastic glazen. Daarnaast zijn er zoveel verschillende sterktes mogelijk, zeker in combinatie met een eventuele cilinder die je hebt, dat een winkel die onmogelijk allemaal op voorraad kan hebben. Verder kan men bij een oogmeting ook nog eventuele afwijkingen als verhoogde oogdruk vaststellen, dat is met een bril alleen niet vast te stellen. Je ogen laten meten heeft dus wel degelijk zin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En verder:
Bij de opticien is een lees kaart met letters in verschillende groottes die je door een apparaat bekijkt. Daarin worden glaasjes op sterkte ( dioptrie) geplaatst net zo lang tot dat jij het goed scherp ziet. Een oog kan ook niet helemaal goed van vorm zijn en dat is een cilinderafwijking die ook met een brillenglas gecorrigeerd kan worden.
Een oogmeting is kosteloos.

Succes, Ben
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Een oogmeting is alleen kosteloos als er een aankoop wordt gedaan of een order geplaatst. Het is maar zelden dat een oogmeting bij de vakman (opticiën) kosteloos is, uitzondering dus.