Waarom kan ik met een bril voor veraf wel normaal lezen en met lenzen voor veraf niet?

Ik ben bezig met het overstappen van lenzen voor veraf met een sterkte van -3,75 en -3,5 en een cilinder, naar multifocale contactlenzen. Omdat deze overgang niet echt soepel verloopt, draag ik regelmatig mijn bril die ik voor veraf heb waar ook een cilinder in verwerkt is. Nu valt het me op dat ik met de lenzen een leesbril nodig heb van + 1,0, + 1,5 om alles scherp te zien, maar met mijn bril zonder leesgedeelte, kan ik alles wel scherp zien. Voor alle duidelijkheid: dit is dus als ik lees met bril! Kan iemand dit verklaren?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb overigens een cilinder van -2 aan beide ogen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
7.9K

Antwoorden (3)

de lenzen zijn gewoon iets te sterk, en geven je "arendsogen" goed voor in de verte, iets te goed zelfs ,zodat je voor dichtbij weer een aanpassing nodig hebt, het mooiste is als je uitkomt op + 0,5.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat komt door die cilinders. Het is nog niet mogelijk om een leesgedeelte aan te brengen in contactlenzen waar al een cilinder in verwerkt zit.
In een bril kunnen cilinders en leesversterking wél samen toegepast worden.

Bij mij was dit op te lossen doordat één oog een cilindercorrectie nodig heeft en het andere niet. Dus ik lees via één lens met leesgedeelte en zie in de verte scherp met de andere lens met cilinder. Mijn twee ogen werken hierin perfect samen, dus dat is boffen. Ik heb (vooralsnog) geen aparte leesbril nodig.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb harde contactlenzen en hierbij is het volgens de opticien wel mogelijk om en een cilinder en een leesgedeelte te plaatsen.
Om een goed antwoord te geven heb ik eigelijk wat meer informatie nodig. je hebt een cuylinder van 2dpt, als je een zachte lens zonder cylinder neemt dan ga je veel minder zien, dus ik neem aan dat je een vormstabiele (harde) lens hebt. Deze lenzen corrigeren op een andere manier de cylindrische correctie. Het probleem wat je omschrijft ligt aan het accomodatie effect van brillenglazen, als je een bril draagt met -3.75 dpt en je houd een boek in je hand op 40cm dan lijkt het boek door de breking van brillenglazen en de hoornvlies afstand (gemiddeld 12mm) op 50-60cm te liggen. Je ogen accomodoren dus op 50-60cm, ga je lenzen dragen dan valt door de hoornvlies van 0mm dat effect weg en moeten je ogen zich instellen op 40cm, en dat kost veel meer moeite daarom heb je met contactlenzen meteen een leesbril nodig. Dit fenomeen valt vooral op als je met de bril nog geen leesdeel nodig hebt dus zo rond je 41-45 jarige leeftijd