Hoe komt het dat als ik savonds naar het raam kijk, de spleet tussen de gordijnen kleiner lijkt te worden?

Gezichtsbedrog lijkt me, maar hoe zit dit? Vaak als ik savonds in bed lig en de gordijnen dicht zijn, zit er een spleet bovenin. Begint breder, wordt dan smaller. Als ik hier dan naar kijk, lijkt het net alsof deze spleet kleiner wordt, en de gordijnen dus naar elkaar toe gaan. Dit gebeurt natuurlijk niet echt, maar vroeg mij af hoe dit zit.. Wat de verklaring is. Of misschien ben ik wel de enige met dit probleem en word ik langzaamaan gek haha.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het goede nieuws is dat je niet gek lijkt te worden" :) In de avond en meestal na al een dag vol visuele verwerkingen van bv mensen, verkeer, pc, tv enz worden ogen moe. Door rust en zeker bij getemperd licht en warmte ontspan je al wat en hoeven je ogen niet steeds meer 'te focussen / scherp te stellen en in feite zie je wat 'waziger'. Door minder scherp contrast LIJKT de spleet dunner, maar is een milde vorm gezichtsbedrog denk ik ;) Bij twijfel kun je na sluiten gordijnen in de avond de spleet opmeten tot moment van echt gaan slapen ? :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100