Hoe kan mijn visus 1.10 zijn terwijl ik wel lenzen nodig heb?

Ik heb vorige week een oogmeting gedaan en draag inmiddels (voor het eerst) lenzen. Het volgende staat op mijn recept:

Sph waarde van -1.75 en -1.00 (links en rechts)
Geen waardes bij: Cyl, As, Add
Vis waarde van 1.10 (links en rechts)
IOD waarde van 22.0 (links en rechts)

Ik ben er inmiddels achter dat Vis staat voor visus. Met een visus van 1.10 heb je een gezichtsscherpte van 110%, toch? Een methode om de visus op te meten is d.m.v. de Snellenkaart. Hoe kan het dat ik een visus heb van 1.10 terwijl ik de Snellenkaart niet goed kon zien zonder lens of bril?

Ook vroeg ik me af waar IOD voor staat en wat de waarde 22.0 betekent.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
11.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het recept, wat onderdeel van de factuur was, pas gezien bij het afrekenen. Ik bekeek het recept/factuur pas nauwkerig thuis en heb het met de opticien alleen over de Sph waarde gehad en het in en uitdoen van de lenzen. Ik heb binnenkort een controle afspraak en zal het dan zeker vragen maar vond het niet de moeite waard om in de (korte) tussentijd voor zoiets te bellen of weer langs te gaan. De lenzen zitten namelijk prima en heb geen klachten. Verder ging ik er niet vanuit dat er alleen maar leken hier zitten, heb ik blijkbaar verkeerd ingeschat aan de reactie te zien. Hoop dat het nu een stukje minder raar voor je is ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is de visus bij de opgegeven waarden, dus bij een correctie van:
Sph waarde van -1.75 en -1.00 (links en rechts) Visus zonder correctie is niet zo interessant.

Het beste antwoord

De genoemde waarde bij de visus is over het algemeen de visus die je bereikt mét correctie; dus met de nieuwe lenzen.
Je lenzen moeten een sferische waarde hebben van -1.75 en -1.00 (je zegt niet welke links/ rechts is). Schijnbaar is er geen cylindrische afwijking (Cyl) en dus hoeft er ook geen as (AS) van een dergelijke afwijking genoemd te worden. Add geeft de waarde weer die bij de sferische afwijking opgeteld moet worden in geval van een leesbril; daar is dus ook geen sprake van.

Als je de lenzen met die eigenschappen draagt dan bereik je dus een gezichtscherpte van 110%

IOD is de intraoculaire druk; de druk aan de binnenkant van je oog. 22 is een normale waarde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, ben vandaag naar de opticien gegaan (omdat ik een lens kwijt was) en je verhaal komt overeen met wat zij zei!

Andere antwoorden (2)

De visus is een maat voor gezichtsscherpte als onderdeel van het meeromvattende gezichtsvermogen.
De visus is een maat voor de kleinste details die iemand nog kan onderscheiden. Een oog wordt normaal genoemd als de visus 1,0 of hoger is.
Om de visus te bepalen kan gebruik worden gemaakt van de Snellenkaart. Deze kaart is ontwikkeld door de Nederlandse oogarts Herman Snellen. Met deze kaart kan bepaald worden of de visus afwijkt t.o.v. de gemiddelde gezichtsscherpte. Als bijvoorbeeld op een afstand van 6 meter de referentie-letters voor 6 meter gelezen kunnen worden, dan is de visus in ieder geval gelijk aan 1. Kan iemand nog kleinere letters lezen dan is de visus groter dan 1. Een waarde 1,5 komt wel voor bij jonge gezonde mensen.
De lenzen heb je nodig om het accommodatievermogen (afhankelijk van de spiertjes rond de ooglens) van je ooglens te corrigeren. De visus wordt mét en zonder lenscorrectie gemeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Visus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De opgegeven visus is de gezichtsscherpte na correctie door contactlenzen of bril.
Zonder deze correctie is je visus ongeveer met het rechter oog (-1.00 Dpt) 0.6 en met het linkeroog (-1.75Dpt) 0.3

22 is een eenheid die staat voor mmHg oftewel millimeter kwikdruk.