Is wennen aan cilinder in bril wel verstandig?

Ik heb na een aantal leesbrillen, en na een mislukte poging met een echte bril (3 jaar geleden), afgelopen week een nieuwe bril laten aanmeten. Als leesbril had ik nl. + 3 , waarmee ik in de verte ook vrij goed zag.
Bij de meting bleek dat ik ook een cilinder had. Ik had 2,5 en 3,5 sterkte (cilinder-afwijking weet ik niet).
In de winkel zette ik direct na de meting de testbril op met de juiste sterkte. Daarmee zag ik goed, en ik verheugde me op mijn bril. Echter toen ik na 2 weken de bril opzette, was het helemaal niet prettig. Ik werd misselijk en naar van de bril. De verkoopster zei dat ik moest wennen.
Maar nu vraag ik me af, of het wel verstandig is om aan die bril te wennen. Want betekent dat niet dat als ik eenmaal aan de bril gewend ben, ik me duizelig en akelig ga voelen als ik de bril afheb. In het normale leven wil ik niet continu een bril op. Ik kan nu ook uitstekend zonder bril als ik buiten loop of fiets of niet achter het stuur in de auto zit. Het lijkt mij heel vrvelend als ik altijd het misselijke gevoel heb als ik de bril niet op heb. Ik wil niet op die manier afhankelijk worden van een bril.
Nou vraag ik me af of het misschien alleen door de cilinder komt. Zal het helpen als ik de glazen wel op sterkte heb, maar niet met cilinder? Ik vermoed nl. dat mijn hersens dan niet hoeven te wennen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
12.9K
Thecis
7 jaar geleden
Ik hoop dat je dan uitsluitend bedoelt dat je een bril zonder cilinder wil. Want met 2.5 en 3.5 denk je wellicht uitstekend te kunnen zien, maar autorijden zonder bril vind ik persoonlijk behoorlijk onverstandig.
Ik denk zelfs dat je dan mogellijk onverzekerd rond rijdt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat bedoel ik. Dus alleen sterkte, maar geen cilinder. Kan jje daar nog antwoord op geven?
anneliez
7 jaar geleden
Hebben ze in de winkel de bril opnieuw doorgemeten? Ik heb ook wel eens een bril gehad die verkeerd in de bril was gezet, klein stukje gedraaid of zo, zodat de cilinder niet goed zat en ik dus een behoorlijk wazig beeld had. Toen dat hersteld was, was de bril goed

Antwoorden (1)

Deze klacht komt wel vaker voor, als de cylinder niet te groot is gewoon niet verwerken in het glas, uiteindelijk heb je hem de rest van de dag blijkbaar ook niet nodig.
Verder kan het geen kwaad, door de wat "kussenvormige" projectie op het netvlies veroorzaakt door de plus glazen met cylinder, wat je niet gewend bent, kan alles scheef staan en vreemd kijken waardoor je je niet comfortabel voelt.