Moet je ook wennen aan een bril met een zeer kleine cylinderafwijking?

Ik heb een nieuwe bril gekocht die nog niet binnen is. Voor het eerst heb ik een zeer kleine cylinderafwijking die ook word gecorrigeerd in mijn nieuwe glazen. Omdat het zo weinig is(geen idee precies hoeveel) vroeg ik me af of je ook hieraan moet wennen en dingen vervormt ziet. En of dat je normaal kan auto rijden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
3.1K

Het beste antwoord

Ik heb jaren geleden een vergelijkbare bril gekregen. In het begin zag ik enigszins scheef - een plank in de keuken leek scheef en de rolband bij de supermarkt leek af te lopen. Ik ging terug naar de opticien. Die gaf mij de keus tussen mijn oude glazen en de nieuwe - hij liet mij het verschil zien, wat qua scherpte positief uitviel voor de nieuwe glazen. Hij adviseerde mij om twee weken gewenningstijd te nemen. Beviel het niet, dan kon ik mijn oude glazen weer terugkrijgen. Na twee weken was ik eraan gewend. Ik moet sowieso altijd wennen aan een nieuwe bril - ander montuur, daar kijk je in het begin tegen aan, en zo. (Ook na 50 jaar) Wat betreft het autorijden: ik heb geen rijbewijs, dus daarover kan ik u niet adviseren. Gezien mijn aanvankelijke "scheefzien" is het voor u misschien raadzaam geleidelijk te wennen en uw oude met uw nieuwe bril af te wisselen tot gewenning is bereikt. Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je voor je ervaring!
Amadea
7 jaar geleden
Mijn ervaring was ook dat rechte lijnen scheef leken te lopen. Maar na een week was ik eraan gewend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O fijn. Ik zie namelijk wel veel dingen over een groot verschil maar niet over een klein verschil. Bedankt (nogmaals) alle twee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beter is het om die bril continu te blijven dragen. Je hersenen moeten wennen aan de nieuwe informatie die iets anders binnen komt dan voor deze bril. Als je gaat wisselen krijgen je hersenen niet de tijd om dat te doen. Wat autorijden betreft, als je dingen er vervormd ziet is het misschien beter om even zo min mogelijk in de auto te stappen. Probeer een stukje fietsen eens, als dat niet lekker voelt dan zou ik autorijden zeker niet doen.