Kun je de sterkte van een bril laten meten?

De bril (varifucus) die ik heb lijkt minder sterk dan hij zou zijn volgens de gegevens
Als ik vergelijk met de sterktes van leesbrillen bij b v Hema kom ik tot deze conclusie
Volgens de opticien moet het goed zijn, maar hij voldoet niet aan mijn verwachting
Is er ergens een mogelijkheid om de bril te meten

7 jaar geleden
in: Optiek
9.4K

Antwoorden (1)

Ja, je kunt bij een opticien de sterkte van een bril laten meten. Is drie weken geleden bij mijn oude bril gedaan omdat daarvan de sterkte onbekend was.

Overigens is de subjectieve sterkte afhankelijk van de afstand van de glazen tot de ogen. Misschien is daar bij jouw bril een fout gemaakt.

(Zet maar eens een leesbril die net niet sterk genoeg is, een halve centimeter verder op je neus (van je ogen af). Je zult zien dat die leesbril nu ineens wel sterk genoeg is.)