welke aanpassingen zijn er in de praktijk allemaal gedaan voor mensen met een oogziekte?

Welke aanpassingen zijn er in de praktijk, daarmee bedoel ik op de stoep, op borden etc. al gedaan voor mensen met een oogziekte?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
1.4K
fremar
7 jaar geleden
heel weinig denk ik
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo borden? en met welke oogziekte?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
misschien dat er braille op borden is, en oogaandoeningen over het algemeen heb ik het over :) dit is voor een schoolproject
Inekez1
7 jaar geleden
Sinds 2012 zijn er aangepast verkeersborden met een extra witte rand voor meer contrast.

Het beste antwoord

Speciale tegels, ratelklikkers bij stoplichten en zebraoversteekplaatsen. Haltes in trein en bus worden omgeroepen, bij trappen de kleur geel gebruiken bij de randen, de vloeren van openbare ruimtes in verschillende kleuren aan te geven,
Waarschuwingstegels met een noppenpatroon bij oversteekplaatsen,meestal van beton. Ribbeltegels geven de richting aan, rubberen informatietegels bij een ingang van een gebouw of om een bushalte aan te geven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Gebruik van braille bij en in liften, kleuren en verlichting op het bedieningspaneel. Braille op labels en op artikelen wordt langzaam ingevoerd op verzoek van de braillestichting.
Spraakcomputers worden steeds meer verbeterd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

Naast de al genoemde ribbeltegels, tikkers bij stoplichten en braille zijn er sinds 2012 ook aangepaste verkeersborden. De bestaande borden worden (nog) niet massaal vervangen, dat gebeurt beetje bij beetje.

De nieuwe borden hebben witte randen om de rode en blauwe vlakken. Hierdoor ontstaat meer contrast zodat het bord beter herkenbaar is voor mensen die kleurenblind zijn. Ook mensen met staar hebben hier baat bij.

"Rode elementen in een blauw vlak zijn niet te onderscheiden door mensen die kleurenblind zijn. Een witte bies tussen de kleuren verhelpt dit probleem. Dit maakt verkeersborden beter herkenbaar.
Rode verkeersborden kunnen aan de omtrek een reflecterende bies krijgen, zodat ze beter opvallen tegen een groene of donkere achtergrond."