Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb ritinits pigmentosa is dat ergste oogziektw?

Ik ben een belg ik ben een jonge van 14 jaar is ritinits pigmentosa de ergste oogziekte

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De meeste mensen met RP worden niet volledig blind, maar wel maatschappelijk blind.
Als u maatschappelijk blind bent, ziet u minder dan 5%. Of uw gezichtsveld is kleiner dan 10 graden. U ziet nog wel licht en de omtrek van mensen en voorwerpen.

Of dit nu de ergste oogziekte is,blijft maar de vraag,maar ik denk dat mensen die door een aandoening volledig blind worden toch nog iets slechter af zijn.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Retinitis pigmentosa (RP) is een groep van erfelijke oogaandoeningen. Iemand met RP kan nachtblind worden en een verminderd gezichtsvermogen krijgen.

In het netvlies van het oog zitten staafjes en kegeltjes. Deze zorgen ervoor dat je kunt zien. Met de staafjes zien we in de schemering. De kegeltjes gebruiken we om kleuren te zien. Maar bij retinitis pigmentosa raken eerst de staafjes en later ook de kegeltjes beschadigd. RP begint vaak met nachtblindheid. Dan kun je niet goed zien in het donker. Vervolgens neemt het zicht aan de randen van het blikveld af. Geleidelijk breidt het slechte zicht zich uit naar het midden van het blikveld. Dit noemen we kokerzien. Kokerzien is dus wat iemand ziet alsof hij of zij door een buis kijkt.

Daarnaast is er bij retinitis pigmentosa meer kans op staar (cataract). Dit is vertroebeling van de ooglens. Iemand met RP kan uiteindelijk meestal nog ongeveer 10% zien. De leeftijd waarop de aandoening begint, verschilt van persoon tot persoon.

RP kan het gevolg zijn van een erfelijke ziekte van de trilharen. Soms is RP een onderdeel van een syndroom. Voorbeelden daarvan zijn het syndroom van Usher of het Bardet-Biedl syndroom.

RP kan niet genezen worden. Wel kunnen bij staar de ooglenzen vervangen worden door kunstlenzen. En er zijn speciale brillen mogelijk.


Uit deze informatie concludeer ik dat het niet de ergste oogziekte is. Want dat is er een waardoor je uiteindelijk niéts meer zou kunnen zien. Bij RP hou je in elk geval nog tenminste tien procent zicht over, dus dat is beter dan niks. Toevallig stond ik gisteren bij de kassa na het boodschappen doen achter iemand die vermoedelijk net zo slechtziend was. Hij liep met een rood-witte stok, maar kon z'n weg goed vinden. Het lukte 'm alleen niet om de kortingspas te vinden in zijn portemonnee.
(Lees meer...)
Amadea
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding