Is het hebben van meerdere brillen (voor meerder afstanden) of multifocale glazen alleen voor mensen met verziendheid?

Als bijziende heb ik altijd 1 bril gehad en daarmee doe ik alles. Of is mijn bril wellicht ook multifocaal?

Toegevoegd na 10 minuten:
Laat ik het anders zeggen hebben bijzienden soms ook meerdere -brillen of (een bril die multifocaal is op meerdere afstanden in het -bereik). Zoals verzienden zoals ik net begrepen heb ook meerdere brillen (kunnen) hebben?

Toegevoegd na 16 minuten:
- brillen= minbrillen
- bereik= minbereik

Valt nu precies ongelukkig door de enter zie ik.

Toegevoegd na 27 minuten:
Laat ik het anders zeggen hebben bijzienden soms ook meerdere minbrillen. Zoals verzienden ook meerdere plusbrillen (kunnen) hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
3.7K

Antwoorden (2)

Nee. Ook bijziende mensen krijgen bij het ouder worden er last van dat hun ogen niet goed meer kunnen focussen op nabije afstanden. Zodra jij halverwege de veertig of misschien pas tegen de vijftig bent zul je merken dat de lettertjes te klein worden om ze zonder leesgedeelte in je bril te kunnen zien. Voordeel voor bijzienden is dat gedurende dit verouderingsproces de bijziendheid meestal wat afneemt, en je dus minder sterke minglazen meer nodig hebt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bijzienden kunnen dus meerdere brillen hebben, maar zij hebben volgens mij gemiddeld vaker dan verzienden een dubbel focus mogelijkheid. Bij veel oudere bijzienden zie je dat ze hun bril afzetten als ze iets heel kleins willen bekijken, want met blote ogen kunnen zij van dichtbij scherper zien dan mensen met goede ogen. Voor lezen is die afstand te ver, dus daar is een dubbelfocus bril bij nodig.
Met moeder was sterk verziend, en zij gebruikte drie brillen: een voor gewoon kijken, een voor lezen, en een voor autorijden.

Toegevoegd na 2 uur:
Trouwens, zelfs zónder bril kan je tegenwoordig als bijziende toch dubbelfocus correctie krijgen. Zulke contactlenzen bestaan nu namelijk ook.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dan ben je op dat moment zowel verziend, als bijziend juist? Dan heb je een min- en een plusgedeelte in je bril (of een losse plus en een losse minbril). Maar verzienden hebben soms verschillende plusbrillen, mijn vraag was meer hebben bijzienden dat soms ook (dus meerdere minbrillen, of een bril die meerdere minwaardes in een heeft). (vraag iets aangepast na je antwoord)
Amadea
7 jaar geleden
Je blijft bijziend, maar de assimilatie van de oogbol die nodig is om te kunnen lezen verloopt op den duur niet goed meer. En daar heb je dan versterking bij nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Met moeder was sterk verziend, en zij gebruikte drie brillen: een voor gewoon kijken, een voor lezen, en een voor autorijden." En dat waren drie plusbrillen juist? "Voor lezen is die afstand te ver, dus daar is een dubbelfocus bril bij nodig." En dan is de ene focus....
En de andere focus....
(vul in plus of min)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gok even dat je straks zowel plus als min zegt. Mijn vraag is meer zijn er bijzienden die meerdere minbrillen hebben? Zoals jouw moeder meerder plusbrillen had/heeft (als ik dat tenminste goed zeg).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Je blijft bijziend" , Dat snap ik, ik zou alleen zeggen dat ik dan last heb van zowel bijziendheid als (ouderdoms)verziendheid.
Amadea
7 jaar geleden
De brillen van mijn moeder waren inderdaad allemaal plus-glazen. Bijzienden die veel beeldschermwerk doen kunnen tegenwoordig daarvoor ook een speciale extra bril gebruiken, een computerbril. Want die afstand is groter dan de afstand tot een boek of tijdschrift.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat laatste snap ik niet. Bijzienden hebben namelijk geen bril nodig om een boek te lezen (althans ik niet). Dat verhaal lijkt dus te slaan op verzienden of mis ik wat. Ik gebruik mijn bril om
auto te rijden (moet eigenlijk, kan zonder),
TV te kijken (wel zo lekker als ik de ondertitels wil lezen/voordeel wil halen uit hoge resolutie HD)
en soms om achter de PC te zitten. Allemaal met dezelfde bril.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Boeklezen kan net zo goed zonder bril als met.
Amadea
7 jaar geleden
Lees mijn antwoord nog eens! Jij bent pas 36....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees mijn toevoeging nog eens. Je antwoord klopt alleen in die zin op het moment dat een bijziende ook verziend wordt. Maar op de toevoeging volgt volgens mij een Nee (ik heb dus de toevoeging niet juist gesteld). Beantwoord anders dit: Bestaan er pure bijzienden (dus niet bijziend en verziend tegelijk) die meerdere minbrillen nodig hebben?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stelling: Pas als ik ook verziend wordt zal ik met meerdere brillen/focussen te maken gaan krijgen. Tot die tijd blijft het bij een bril. Mensen die verziend zijn kunnen meerdere brillen/focussen hebben zolang ze alleen maar verziend zijn. Juist/niet juist?
Amadea
7 jaar geleden
Nog maar een keer samenvatten dan.... Jonge bijzienden hebben niet meer dan één hulpmiddel nodig om scherp te kunnen zien. Jonge verzienden hebben niet meer dan één hulpmiddel nodig om scherp te kunnen zien. Pas vanaf zo halverwege de veertig neemt het aanpassingsvermogen om afwisselend dichtbij en verweg goed te kunnen zien af, bij zowel bijzienden als verzienden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat resulteert in bijziende:
Moet naast de minbril die hij droeg een plusbril gaan dragen. (of dat in een nieuwe bril moet combineren) verziende:
Moet naast plusbril een andere plusbril gaan dragen. juist//niet juist? Ofwel je hebt in principe geen twee minbrillen nodig?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dubbelfocus correctie Wat houdt die dubbelfocus correctie dan technisch in? (uitleg in plus en min graag)
Nee, dit is voor zowel bijziendheid als verziendheid.
Er zijn zelfs veel optiekzaken die meerdere brillen aanbieden, voor zowel bijziendheid als verziendheid. Meestal als mode- accessoire. Of omdat het bepaalde dagelijkse bezigheden vergemakkelijkt.

Naast een gewone vertebril of multifocale bril. Kan je denken aan een zonnebril. Een computerbril, een leesbril, of een bril geslepen zodat je er op bepaalde afstanden beter mee kunt zien. Denk aan een pianobril, voor het ideaal lezen van de noten op 80 centimeter. Daar een leesbril gemaakt wordt voor letters op zo`n 40 centimeter.