Wat is een PC-bril?

Lees het net in een vraag. Wat is het verschil tussen een PC-bril en een leesbril? Beide zijn toch voor dichtbij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
1.7K

Antwoorden (2)

Lijkt op een grap, toch is een leesbril voor een boek bijv. en de pc staat net wat verder weg.

Ik heb een leesbril en een tv-bril , die ik niet gebruik , maar voor de pc gebruik ik het 'zoomen' in en uit , daarvoor is mijn leesbril niet geschikt.

Antwoord

Een pc-bril is dus voor de pc , omdat een leesbril daarvoor niet goed werkt , kwestie van afstand boek-ogen en pc-ogen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een leesbril is niet geschikt omdat deze je ogen alleen ondersteunt op een 'gemiddelde' LEES-afstand en niet voor werk achter een beeldscherm. Je zit immers verder van een computer beeldscherm af dan als je een boek leest.

>> Een computerleesbril of beeldschermbril of PC-bril genoemd, heeft twee sterktes gecombineerd in een brillenglas (bifocaal) en zal je ogen zowel op leesafstand als ook op beeldscherm-afstand goed ondersteunen.<<
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dit zijn dus altijd brillen voor mensen met verziendheid neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het niet gewoon een multifocale bril of een bifocale bril?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of kan een multifocale/bifocale bril, een PC/TV-bril en een leesbril als het ware vervangen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laat ik het anders vragen. Jij hebt twee brillen zeg je, kan je die twee brillen inwisselen voor 1 bril (een multifocale) zodat je niet hoeft te wisselen als je van lezen naar computeren naar tv-kijken wisselt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo moedeloos van die minnen zonder begeleiding van een uitleg. Als je het niet eens bent met een antwoord/het antwoord niet klopt, leg dan uit waarom. Ik zou graag een alternatief verhaal horen, of een verbetering van het verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb een LEES bril en een bril voor AUTO RIJDEN of TV . Dat zijn twee totaal verschillende afstanden. Deze vraag gaat over PC bril en LEES bril, dat zijn er ook twee. Er zijn er 3 in dit geval , 3 verschillende. Een PC-bril is niet een TV-bril. PC is dichtbij , TV is veraf , dus bijziend en verziend. Jij wilt nu van LEES naar PC naar TV/autorijden. Dat kan niet , dat zijn er drie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leesbril (+)
Beeldschermbril (lichtere+)
TVbril/autorijdbril(-) Zo correct?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad allebei + en tv/auto - dat is juist. http://www.brillenglazen.info/bril-aanmeten/oogafwijkingen
Er zit geen verschil tussen, je kan als je wil wel kiezen voor 2 sterktes leesbril en dan de ene alleen voor pc en de andere voor boeken lezen. Echter de optimale sterkte hangt af van je eigen oog afwijking en voorkeur. En de meeste mensen, gebruiken de dezelfde bril voor pc en lezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Er zit wel degelijk verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is een vreemd antwoord. Er zit geen verschil in en dan leg je uit dat er met twee verschillende sterktes wordt gewerkt in een bril. Nou wat nou als je die bril weer scheidt in twee brillen, dan heb je toch twee brillen met twee verschillende sterktes en noem je de een je leesbril en de ander je beeldschermbril?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je wellicht dat een PC-bril voor de een, een leesbril is voor de ander? Dus dat het technisch gezien hetzelfde kan zijn, waar een autorijdbril(-) voor de een nooit een leesbril(+) voor de ander kan zijn?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah denk dat je idd dat bedoelt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldschermbril (tabel) Je kan je leesbril op een gegeven moment als beeldschermbril gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het verschil in sterkte, aangrijpt om te zeggen dat het 2 verschillende brillen zijn, heb je gelijk, echter ik noem dat 2 dezelfde brillen met verschillende sterkte en dus niet 1 pc bril en 1 lees bril.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah dat verklaart dan denk ik weer waarom je zelden mensen over een pc-bril of beeldschermbril hoort praten. Ze noemen dat dan dus ook een leesbril. Het is overigens niet het verschil in sterkte, maar het verschil in gebruik dat ik zou aangrijpen om het te zien als twee verschillende brillen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ik snap je punt iig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tevens, hebben veel pc- brillen een zogenaamde "Blue filter" dit is een coating op de brillenglazen die het zogenaamd schadelijke blauwe licht uit een beeldscherm weg filtert, door het te weerkaatsen zodat dit niet in het oog terecht komt.
Of dit werkt of niet, zijn de meningen nog altijd over verdeeld. Feit is wel, dat het steeds meer en meer wordt aangeboden.
Een coating, die op een leesbril wellicht overbodig geacht wordt, en op een pc bril wél wordt aangeraden door de opticien.