Zijn mijn brillenglazen te dik?

Hallo,

Ik ben 21 Jaar oud en heb extreme degeneratieve myopie. Dit betekent dat mijn sterkte ook nu nog regelmatig achteruit gaat. Helaas is mijn gezichtsvermogen tegenwoordig ook mét correctie niet meer zo heel erg goed (ongeveer 60%).

Ik heb jarenlang met veel plezier contactlenzen gedragen. Een bril heb ik al heel lang niet gebruikt. Wist mij binnenshuis toch altijd wel goed te redden.

Helaas kan ik tegenwoordig geen contactlenzen meer dragen vanwege 'droge ogen '. Hierdoor had ik veel last van pijn en irritaties(soort jeuk).

Na overleg met mijn oogarts heb ik vorige maand een bril laten aanmeten in mijn nieuwe sterkte die ik nu helaas fulltime zal moeten dragen. Op advies van de opticien heb ik voor een mooi kunststof montuur gekozen met een smalle lensbreedte (50 millimeter).

Mijn huidige sterkte is ;
OD: -23 Sph., -2,5 Cyl., *150 As, 34.5 PD
OS: -19 sph.,  -1.5  Cyl., *160 As, 32.00 PD

Ondanks de goede raad van mijn opticien zijn mijn brillenglazen nu bijna 15 mm dik! Hier ben ik zelf helemaal eigenlijk niet tevreden mee.

Vrienden zeggen wel dat ze mijn bril leuk vinden staan maar eerlijk gezegd schaam ik mij er best wel voor! Ook lijken mijn ogen nu heel erg klein...

Heeft iemand tips voor betere glazen of een ander montuur?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
8.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een vriendin van mij had grofweg dezelfde afwijking als jij, maar door de extra dunne glazen in haar bril was het me nooit echt opgevallen. Wel dat ze een flinke bril had, maar zeker de helft zo dik van wat jij hier noemt. Inmiddels heeft ze een paar jaar geleden, rond haar 52e, een staaroperatie ondergaan , en sindsdien gaat ze met een -1,5/-3 door het leven ; vrijwel zonder bril dus. Daarom vroeg ik me af of een operatie / laseren voor jou eventueel een optie zou zijn die je met je oogarts zou moeten bespreken.
Amadea
7 jaar geleden
Iemand van 21 zal geen staar kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan wel degelijk hoor ; vaak gaat het dan om aangeboren of verworven staar (bijv, door een ontsteking) https://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/A/aangeborenstaar.pdf Maar ik noemde het hier vooral als aanleiding voor de operatie, en het effect daarvan. Helaas is het wel één van de complicaties die bij ernstige degeneratieve myopie kan optreden. Ook al op jonge(re) leeftijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een klein montuur hebt, het schijnt zo te zijn dat hoe groter het montuur, hoe dunner de glazen worden. Bespreek dit eens met je opticien als je een groter montuur zit zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe sterker de glazen bij min-glazen (bijziend dus) hoe kleiner je ogen lijken.

Het beste antwoord

"TE dik" is natuurlijk een objectief begrip . Het doel van een bril is niet er goed uitzien, maar goed kunnen ZIEN ;-) . En als jij deze glazen nodig hebt om goed te kunnen zien, zijn ze precies goed.

Je kunt natuurlijk extra dunne glazen nemen ; die vallen wel iets minder op (al zie jij het zelf vermoedelijk het ergst) maar die zijn wel heel kostbaar, en er is een grens aan hoe dun ze kunnen zijn bij een dergelijke sterkte. Ook vertekenen dunne glazen de wereld wat meer, maar mijn ervaring is dat je daar heel snel aan went.

Ik zou toch eens met de oogarts overleggen of er mogelijkheden zijn je ogen te lazeren. Je zult daarmee NOOIT een zo grote afwijking kunnen corrigeren, en omdat het degeneratief is zal het resultaat ook niet definitief zijn, maar wellicht kan je zicht er toch een heel stuk door verbeteren.

Maar belangrijker is dat jij blij bent met je bril en dat je er goed mee kunt zien. Als jij het accepteert, zul je merken dat mensen om je heen het ook prima accepteren. Contactlezen zijn geen optie meer, en uiteindelijk ook vermoedelijk niet zo verstandig gezien de problemen die je in de toekomst nog kunt verwachten met je ogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
lazeren... :lol: LaSeren natuurlijk ; of een andere mogelijke operatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Marleen, Dankjewel voor je reactie. Een paar jaar geleden ben ik al in Rotterdam geweest voor allerlei onderzoeken naar oorzaken en mogelijke behandelingen. Ik weet niet meer precies wat destijds allemaal geconstateerd is. Ergens heb ik dat allemaal op papier.
In ieder geval zijn mijn oogbollen veel groter dan normaal. Dit heet een Stafyloom. Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak voor mijn verslechterde gezichtsvermogen met bril. Ik zal eens proberen op te zoeken wat precies gemeten is bij het laatste onderzoek. In ieder geval heb ik bij een operatieve behandeling een redelijk grote kans op complicaties, bijvoorbeeld beschadiging van mijn lens. Voor in aanmerking te komen voor een laserbehandeling zal mijn gezichtsvermogen eerst moeten stabiliseren. Mijn ooglengte blijkt echter nog steeds te groeien, gelukkig tegenwoordig wel een stuk langzamer als een tijd geleden. Mijn brillenglazen hebben een index van 1.74. Ze waren ook vreselijk duur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, het is jammer dat daar niet wat meer van vergoed wordt, zelfs niet met een goede brillenverzekering :-( Feitelijk is het ook geen gewone bril meer maar ECHT een medisch noodzakelijk hulpmiddel. Wel fijn dat het nu al minder hard achteruit gaat (je bent tenslotte ook zo goed als uitgegroeid nu), en maar hopen dat je veel ellende bespaard blijft. En vooral dat je zo lang mogelijk nog een bruikbaar gezichtsvermogen houdt. (Bij mijn vriendin - die ook van kinds af aan extreem slechtziend is geweest - zijn ze ook pas begónnen met opereren/laseren toen ze een netvliesloslating had gehad, en op een gegeven moment zo ernstige staar kreeg dat het gezichtsvermogen vrijwel nihil werd. En voor iemand die al rolstoelafhankelijk is (om andere redenen), wordt je wereld dan wel HEEL erg klein. En dán is het natuurlijk geen kwestie meer van risico van schade aan de lens ; daar was al heel weinig meer van over en het was meer een soort "niks te verliezen". Wat gelukkig goed heeft uitgepakt ; ze ziet nu zonder bril ! ) Ik vind deze bril je trouwens erg goed staan; dat heeft de opticien goed gedaan. Natuurlijk zien mensen dat je behoorlijk bijziend bent, maar dat is geen schande. De mening van mensen die anderen veroordelen op hun handicaps, is volstrekt onbelangrijk. Die heb je in je vriendenkring beslist niet nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens de papieren van het oogziekenhuis in Rotterdam had ik in december 2014 een oogaslengte(AL) van 30.5 mm rechts en 29 mm links. Mijn sterkte in mijn contactlenzen was destijds wel maar-16.50/-15.00 dtr., dus iets beter dan nu. Men heeft mij destijds ook verteld dat ik inderdaad een grote kans loop op het ontwikkelen van staar. Hier ben ik toch wel redelijk bang voor eerlijk gezegd. Op dit moment kan ik voor mijn gevoel nog heel goed zien met mijn bril en ik wil dit ook in de toekomst graag blijven doen. Een operatie schijnt toch redelijk risicovol te zijn en ik hoop eigenlijk dat mijn gezichtsvermogen ongeveer zo blijft zoals nu. Klinkt heel tegenstrijdig, weet ik, maar ik ben blij dat ik nog redelijk televisie kan kijken enzo. Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt allemaal! In ieder geval hoop ik de komende jaren geen operatie nodig te hebben... Bedankt in ieder geval voor jouw positieve benadering. Je hebt wel gelijk! Gelukkig kan ik inderdaad nog vrij goed zien met mijn hele dikke brillenglazen :)

Andere antwoorden (2)

De glazen zijn idd wel dik maar met -23 kan je eigenlijk niks anders verwachten.
Je zou ze wel zo dun mogelijk kunnen laten slijpen maar dan worden de glazen flink duur. Met - glazen is het ook verstandig een zo n klein mogelijk montuur te nemen en de diameter van de glazen zo groot mogelijk te doen. Maar de hoogte van de brekeingsindex van de glazen is het belangrijkste hoe hoger hoe dunnen de glazen. Met jouw sterkte zou je minimaal 1,72 moeten hebben maar er zijn opticiens die verkopen tot 1,9 dat zijn wel gelijk hele dure glazen. Conclusie na dit te lange verhaal waarschijnlijk kan Het dunner maar echt mooi dun dat het glas helemaal binnen het montuur valt zal met deze sterkte niet lukken.
Dat is de mening van een opticien
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
walter
7 jaar geleden
Vraagsteller zegt ook dat zijn ogen zo klein lijken. Bedoel je daarmee klein t.o.v. de grote glazen (in verhouding), of klein wanneer iemand je aankijkt door het glas (omgekeerd vergrootglas, dus verkleinglas).
Dat laatste heeft namelijk niets met de dikte van de glazen te maken, maar alles met de sterkte. Daar kan je niks aan veranderen, behalve minder sterke glazen , dus een verkeerde sterkte in je bril. Maar dan heeft je bril geen nut :-)
Zelf draag ik een bril met sterkte boven de min 20 en ook al zijn de glazen dunnen geslepen het blijven jampotjes. Zelf heb ik bij een hogere brekingsindex veel last van vertekening. Ik kies dus meestal voor een lage brekingsindex en dikke glazen. Bij jou staan ze best goed.