Hoe zeldzaam is het dat partners dezelfde oogkleur hebben?

Het valt veel mensen op dat de oogkleur van mij en mijn vriend nagenoeg t zelfde is, vroeg me af of dit vaak voorkomt, omdat iedereen doet alsof t zo speciaal is. beide gewoon blauw/staalblauw.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
2.2K
Amadea
7 jaar geleden
Staalblauw is kennelijk een meer opvallende kleur dan andere oogkleuren. Het is uiteraard helemaal niet uitzonderlijk dat bij elkaar passende mensen dezelfde kleur ogen hebben....

Antwoorden (1)

Blauwe ogen komen vrij algemeen voor in vooral Noord-Europa en in landen met een populatie van gedeeltelijk Noord-Europese afkomst zoals Canada, de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Afrika, in mindere mate in Argentinië, Uruguay of Brazilië. In de rest van de wereld is de kleur zeldzaam. Ongeveer 2,2% van de wereldbevolking (zo'n 150 miljoen mensen) heeft blauwe ogen.

Verder is de blauwe oogkleur recessief aan de donkere kleuren. Dit komt ook weer terug in de erfelijkheid. wanneer iemand blauwe ogen heeft betekend dat, dat de vader en moeder beide de kleuren blauw hebben doorgegeven. Geeft bijvoorbeeld de vader een bruin en een blauw door en de moeder twee blauw, zal de kleur van het kind bruin zijn. Mier hierover in de tweede bron.