Wat is het verschil tussen Artelac Edo en Artelac Advanced?

Ik heb een aantal weken geleden mijn ogen laten laseren in Turkije, allemaal fijn en goed gegaan. Ben weer een tijdje terug in Nederland en mijn voorraadje Artelac Advanced die ik in Turkije heb meegekregen was op. Dus ik naar de dokter ect en kreeg deze keer Artelac Edo mee want ze hadden de Advanced versie niet. In de apotheek hebben ze mij verteld dat de stoffen die de Edo variant zitten inderdaad iets anders zijn dan die van de Advance "maar ze zouden het zelfde moeten werken" met dat antwoord werd ik weggestuurd. Nu 2 dagen verder en ik ben er niet echt tevreden mee het houd mn ogen niet goed nat en na het druppelen zie ik de eerste paar minuten wazig dit had ik niet met de Advanced. Nu lees ik in de bijsluiter dat de Edo variant ook fosfaat zit. Ik loop sinds vandaag voor het eerst rond met roden en pijnlijke ogen. Maandag ga ik opnieuw bellen en kijken maar volgensmij is dit niet de bedoeling. Hopelijk kan iemand mij hier meer informatie over geven. Ik heb trouwens ook even het verschil gegoogled maar de resultaten zijn duits, helaas.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
11.3K

Antwoorden (1)

Artelac Edo:
- werkzame stof: Hypromellose
- hulpstoffen: Natriumdiwaterstoffosfaat 2-water, Dinatriumwaterstoffosfaat 12-water, Sorbitol, Water

De volgende zeer zelden (bij minder dan 1 op 10.000 personen) bijwerkingen werden gemeld met Artelac Edo:
- rode ogen, wazig zien, kleverige oogleden, gevoeligheid voor verblindend licht, brandende ogen, oogpijn, licht stekend gevoel.
- verminderd reukvermogen.
- allergische reacties voor hypromellose zoals jeuk, zwelling en rode vlekken op de huid.
Krijg je last van bijwerkingen, neem dan contact op met arts of apotheker.

Artelac Advanced:
- werkzame stof: Natriumhyaluronaat 0,2% (dat is hetzelfde als Hyaluronzuur)
- hulpstoffen (niet vermeld welke), geen conserveringsmiddelen
In Nederland niet verkrijgbaar.

Een alternatief ervoor is bijvoorbeeld Hylo-Gel: steriele, fosfaat- en conserveermiddelvrije oogdruppels die 2 mg/ml natriumhyaluronaat, een citraatbuffer, sorbitol en water bevatten.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Wat ik niet snap is wat de 3,2 mg hypromellose is en waarom er zoveel meer in zit in de Edo dan in de Advanced en dan toch de Edo meekrijg en geen alternatief... Morgen toch even klagen bij de huisarts dan maar.