Is het goed als ik preventief bril draag, terwijl ik goed kan zien?

Ik lees super veel boeken. Ik heb "nog" geen last van oogklachten. Is het goed als ik alvast een bril aanschaf? Of heeft dat geen zin?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
1.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Heeft geen zin waarom een bril ? neem je dan neutrale glazen?
Bordensteker
8 jaar geleden
Nee, dat heeft in het algemeen gesproken geen zin. Het zou zoiets zijn als op de fiets scheefhangen tegen een zijwind in, terwijl er nog geen zijwind is. Dan val je om. Een bril werkt met lenzen die de lichtstralen een beetje bijbuigen of eigenlijk knikken omdat de ooglens dat niet helemaal goed doet. Zolang de ooglens dat goed doet kun je met een bril niets daaraan ten goede veranderen. Een bril met platte glazen of in elk geval glazen die sterkte 0 (nul) hebben, heeft geen enkel effect, tenzij bedoeld als veiligheidsbril om je ogen tegen bepaalde gevaren te beschermen. Als je voor heel veel lezen met je huidige goede ogen toch een leesbrilletje gaat gebruiken, hebben de spieren die je ooglens voor het lezen iets boller maken, een relatief gemakkelijk leventje. Wat het effect daarvan op de lange duur zou kunnen zijn, weet ik echter niet.
Amadea
8 jaar geleden
Juist, Vawjt! Zorg dat je ogen niet lui worden, want dat doe je in zekere zin als je onnodig een bril gaat dragen.
Erna55
8 jaar geleden
Je ogen zijn goed. Waarom zou je dan je zicht corrigeren met een bril ?

Antwoorden (2)

Als je de veertig* nadert, kan het zinvol zijn om alvast een leesbrilletje aan te schaffen voor als je die nodig hebt. Of als je merkt dat je bijvoorbeeld in de avond wat meer moeite moet doen om scherp te kunnen zijn van dichtbij. Maar het lijkt mij dat je beter kunt wachten tot je hem daadwerkelijk nodig hebt: hoe weet je anders immers welke sterkte je moet hebben?

Een andere bril dan een leesbril is al helemaal niet zinvol. Opnieuw: wat voor sterkte zou je dan willen nemen? Een bril wordt aangepast op jouw specifieke afwijking. Als je geen afwijking hebt, hoeft er ook niets gecorrigeerd te worden. En een leesbril nemen terwijl je nu prima kunt lezen, lijkt me misschien zelfs contraproductief: je hoeft dan zelf niet meer erg te accommoderen om goed te kunnen zien en ik kan me voorstellen dat het dan moeilijker wordt om dit zonder bril goed te kunnen, of dat je puur uit gewenning meer naar de bril gaat grijpen die je eigenlijk nog niet nodig hebt.

Maar vooral: waarom zou je? Als je prima kunt lopen, koop je toch ook geen krukken of een rolstoel? En als je geen kleine kinderen hebt, hoef je toch geen luiers te kopen?

(*veertig is overigens ook maar een benadering, presbyopie oftewel ouderdomsverziendheid kan al vroeger optreden, of ook (veel) later.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien off-topic: ik heb anderhalf jaar geleden een leesbril genomen op aanraden van de opticien, ik zag de letters steeds waziger. Sindsdien heb ik hem steeds vaker nodig, ben ik al van sterkte 1 naar 1.75 gegaan, en zie ik steeds slechter zonder bril. Komt dat omdat mijn ogen lui zijn geworden? Ik heb het gevoel dat ze zeggen: bekijk het maar, ik ga geen moeite doen met scherp stellen als jij het probleem op kunt lossen door een bril op te zetten.
Amadea
8 jaar geleden
Dat komt niet door een 'eigen willetje' van jouw ogen, maar door het met het ouder worden langzamerhand steeds minder soepel kunnen meebewegen van kleine spiertjes en andere onderdelen van je lichaam. Dat kun je niet tegenhouden...
Ivana
8 jaar geleden
Je kunt ze wel degelijk trainen. Kijk maar naar de japanners, die doen voorafgaand aan het dagelijkse werk allerlei trainingen, ook oogspiertraining en er zijn weinig Japanners met een bril. Je kan ze ook lui maken door te veel steun.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pokemon: als je een leesbril nodig hebt omdat je wat ouder wordt, is de kans heel groot dat dat probleem in de loop van de tijd erger zal worden. Voor het gebruiken van een bril (niet-leesbril) in andere situaties denk ik meer dat het met gewenning te maken heeft. Ik heb een bril, en als ik m'n bril eerst afzet zie ik veel vager dan wanneer ik hem een tijdje af laat. En als ik 's ochtends vroeg de ondertiteling van de televisie probeer te lezen vóór ik mijn bril heb opgezet die dag, kan ik daar met veel moeite nog uitkomen (zolang ik niet té ver weg zit). Maar doe ik halverwege de dag op dezelfde afstand van de TV mijn bril af, dan maak ik er niks meer van. Dat zal deels te maken hebben met het toenemen van vermoeidheid gedurende de dag, maar ook met gewenning. Ik vermoed meer op hersenniveau dan van de ogen zelf trouwens. Net zoals je bij een bril met cilinder de eerste keer alles scheef ziet omdat normaal gesproken het beeld gecorrigeerd wordt in de hersenen en je dat daarna nooit meer hebt: niet bij het afzetten van je bril, niet bij nieuwe en veranderde glazen en niet bij het toenemen van de cilinderafwijking. En daarbij geldt ook dat als je eenmaal gewend bent aan een scherper beeld, het vagere beeld steeds vager zal gaan lijken.
Amadea
8 jaar geleden
@Ivana: kun je aantonen dat jouw bewering dat weinig Japanners slechte ogen hebben klopt? Je ziet misschien weinig brillen, maar er zullen des te meer contactlenzen worden gebruikt of men laat zich laseren...
Ivana
8 jaar geleden
Ik heb ooit een documentaire over Japan gezien waarbij dit als een onderdeel van het werken in een grote fabriek werd getoond. Dat was ongeveer 20/30 jaar geleden en daar werd beweerd dat het zin had en dat dat bewezen werd door het kleine aantal Japanners dat brildragend was. In die tijd waren contactlenzen nog geen gemeengoed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana en @Amadea:
Door alternatieve genezers wordt het trainen van de oogspieren wel eens aanbevolen als alternatief voor een bril. Sommige mensen die dat geprobeerd hebben geven daarna ook aan beter te kunnen zien. Uit onderzoek blijkt echter steeds weer dat het trainen van je oogspieren geen enkel effect heeft op je zicht. Als het zicht van de mensen die wel een verbetering aangeven getest wordt dan blijkt steeds dat het zicht onveranderd is. Ze denken dus beter te zien, maar doen dat objectief niet. Ik heb even moeten zoeken maar volgens dit artikel is de prevalentie van presbyopie in Japan niet anders dan in de rest van de westerse wereld:
http://www.jecajournal.org/temp/JExpClinAnat1312-178578_142305.pdf Ik weet niet of het voor iedereen toegankelijk is, maar dit is de enige bron die ik kan vinden.
Ivana
8 jaar geleden
Bedankt @Flipjeboot! Ik zal eens naar Japan gaan en zeggen dat het niet helpt, scheelt een hoop werktijd. :)
Het is goed, maar dan wel een bril zonder sterkte. Anders gaan de ogen zich vormen naar de sterkte van de bril en kun je nooit meer zonder bril kijken. Het komt van twee kanten dus