Zijn je tranen zouter als je heel weinig huilt?

Bij mij is het zo dat ik maar zo'n twee keer per jaar huil en de tranen dan zo extreem branden dat ik de volgende dagen nog pijn in mijn ogen heb. Ben benieuwd of dat minder zou zijn als ik elke week een flinke huilbui zou hebben.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
1.7K

Het beste antwoord

Nee, door vaker te huilen voorkom je geen brandende ogen.

De frequentie van huilen bepaalt niet de samenstelling van je tranen, maar je gemoedstoestand van moment van huilen. Het zijn de stresshormonen in je tranen die iriteren.

Uit onderzoek blijkt dat tranen verschillende samenstelling hebben, afhankelijk van de oorzaak. Er zijn 3 soorten tranen:
Er zijn basale tranen om de ogen vochtig te houden, irritatietranen bv bij uien schillen en emotietranen.

Bij emotietranen : Traanvocht bevat veel stresshormonen. In extreme emotionele omstandigheden (droevig, maar ook heel blij, of angstig) heb je stress, waarbij bepaalde stoffen in het bloed vrijkomen (stresshormonen) die heel je lichaam beïnvloeden.

Wanneer je niet vaak huilt, is het waarschijnlijk dat je dit alleen doen wanneer je onder grote stress staat. Je tranen bevatten dan veel stresshormonen die je ogen iriteren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord op je hoofdvraag :
Door vaker te huilen worden je tranen niet minder zout.