na en foto maken met flits waarom zie je vlekken?

na teveel fotos met flits zie k lang vlekken voor mn ogen waarom is dat en kan je er wat aan doen om t sneller weg te krijgen?

8 jaar geleden
in: Optiek
6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Flits je zélf? Dan kun je op het moment dat je flitst even je ogen dicht doen.

Het beste antwoord

Achterin je oog zit het netvlies; het netvlies bestaat uit zogenaamde staafjes en kegeltjes. De staafjes zijn vooral aan de randen van het netvlies gelegen en de kegeltjes met name in het deel waarmee je het scherpst kan zien.

De kegeltjes bevatten een stofje dat afgebroken wordt als er licht opvalt. Hiervoor zijn er drie verschillende soorten kegeltjes, met elk één bepaald stofje dat reageert op licht van een bepaalde golflengte; zo is er rood-, blauw- en groen opsine. Elk van deze opsines reageert bij net een andere golflengte. Bij het afbreken van zo'n opsine ontstaat een elektrisch signaaltje naar de hersenen; van al die signaaltjes te samen vormen je hersenen een beeld en kunnen ze dus ook de verschillende kleuren reconstrueren.

Na een felle flits van wit licht zal al het opsine in al de kegeltjes in een keer afgebroken raken. Er is dan dus even geen opsine meer over om een signaaltje naar de hersenen te maken. Op de plek waar de flits op het netvlies kwam ontstaan dus even geen signalen meer en dat interpreteren je hersenen als een zwarte vlek (namelijk het ontbreken van licht.)
Na verloop van tijd wordt het opsine weer gevormd waardoor het zicht terugkeert.

De vlek hoeft dus niet altijd zwart van kleur te zijn. Als de lichtflits bijvoorbeeld rood was, dan is alleen het rood opsine in de kegeltjes die de kleur rood zien opgebruikt. Als je dan daarna naar een witte ondergrond kijkt dan worden alle kegeltjes behalve natuurlijk de rode geprikkeld. Het resultaat is dan een licht blauwe (cyaankleurige) vlek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nadat de lichtflitsen je netvlies hebben bereikt, moeten je ogen weer wennen aan het 'gewone' licht. Hierdoor ben je tijdelijk op sommige plekken blind: de zwarte vlekken. Ter preventie is het verstandig om een korte pauze van ongeveer een minuut tussen flitsfoto's in te lassen.