Ik zie een zwarte vlek met mijn oog na kijken in een flitser van een telefoon, 24 uur later. Gaat dit weg?

Ik heb laatst in mijn flitser gekeken van mijn telefoon, en deze per ongeluk aangezet met de camera app. Eerst was het een hele grote zwarte vlek die uren bleef. Nadat ik ging slapen was er nog een klein vlekje. Nu, 24 uur later, zie ik nog steeds een klein zwart vlekje. Gaat dit ooit nog weg en is het verstandig om een oogarts te bezoeken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Na 24 uur is de vlek trouwens wel een flink stuk minder geworden en valt ook minder op, maar als ik bijv. naar buiten kijk zie ik hem wel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
4.6K

Antwoorden (1)

De lens in je oog kan als brandglas dienen en letterlijk het netvlies van je ogen verbranden. Dit soort klachten moet je dus heel serieus nemen. Als gevolg van de verbranding kunnen bloedingen ontstaan. Deze zie je als zwarte vlekken.

De bloedingen kunnen (deels) wegtrekken waardoor ook het zicht terug komt maar dat is niet altijd zo. Raadpleeg dus zéker een arts !!!

Zie ook dit verhaal, wat lijkt op het jouwe. In dit geval is er een laserlicht in de ogen gekomen:

“Eerst had ik geen idee van wat me overkomen was. Ik zag voortdurend een dikke zwarte streep op mijn ene oog”, getuigt de twintiger uit Ramsel. J. ging de dag nadien terug naar het festival, mét een zonnebril op, maar de zwarte streep week niet. “Het is heel vervelend. Net alsof je continu op de rand van een bril kijkt in plaats van erdoor.” J. trok naar de EHBO-stand. “Ik heb hen tweemaal om hulp gevraagd, maar ze leken me niet echt te geloven. Uiterlijk viel er immers niets te merken aan mijn oog. Toch gaven ze me de raad om mijn oog eens te laten onderzoeken in een ziekenhuis.” In het UZ Leuven stelde specialist Peter Stalmans vast dat de zwarte streep het gevolg was van zwaar oogletsel. Een laserstraal had door de pupil een gat gebrand in de achterwand van haar oog. De inwendige bloeding die daarop ontstond, zorgt voor de zwarte strepen. “Ik heb volgens de dokter nog geluk bij een ongeluk. Mijn oog is niet centraal verbrand, waardoor er hoop is dat de bloeding vanzelf wegtrekt en ik opnieuw zal kunnen zien. Behandeling of medicatie bestaat hiervoor niet. Er zit niets anders op dan af te wachten tot oktober. Tegen die tijd moet duidelijk zijn hoe mijn oog zich herstelt.”

J. moet zich de komende maanden heel rustig houden. “Schokken zijn absoluut te mijden om te voorkomen dat mijn oog verdere schade zou oplopen. Dat betekent geen festivals meer en zelfs geen sport. Een duw zou al fataal kunnen zijn voor mijn zicht. De grote zwarte streep van in het begin is intussen veranderd in zwarte draden die continu door mijn beeld dansen. Dat maakt het soms moeilijk om mijn evenwicht te bewaren”, zegt J..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geweldig antwoord, ik zou je graag een dikke plus geven, maar helaas werkt die knop al weken niet bij mij. Kim Bols geeft zeer waardevolle informatie over slechtziendheid en blindheid, dus ook een goede link.