gaan je ogen achteruit door het dragen van een bril?

Ik ben 17 j/o, en merk dat mijn ogen de laatste 2 jaar iets slechter zijn geworden. Daar heb ik een bril voor gekocht (1 jaar geleden), maar het lijkt alsof ze nu nog sneller verslechteren.

Ik wordt helemaal gek van de verschillende antwoorden die te vinden zijn op deze vraag. Opticiens zeggen (natuurlijk) van niet, maar veel andere sites zeggen van wel.

Beide kanten geven argumenten waarvan ik zou denken dat ze waar zijn maar dat natuurlijk niet zeker weet. Ik heb geen idee wat ik moet geloven, misschien kan iemand dit iets verduidelijken...

Voorbeelden van verschillende antwoorden:

NEE: https://www.zienrs.nl/blog/zien-lezen/maakt-een-bril-de-ogen-slechter/

http://www.oogartsenpraktijk-schilde.be/gidsen/gidsmis_e.html

JA: http://www.natuurlijkzien.com/ogen-verder-achteruit.html

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de mensen die zeggen dat je ogen door een bril verslechteren worden redenen gegeven, maar de opticiens zeggen alleen dat het een fabel is, zonder uit te leggen waarom ze gelijk hebben.... Dat zorgt er wel voor dat ze minder geloofwaardig overkomen imo...
capthavoc
9 jaar geleden
Ik heb al een bril vanaf mijn 6de (ongeveer) maar door een bril gaan je ogen echt niet achteruit , dat komt door leeftijd.
Maak je niet al te druk dat begint zo rond je veertigste pas echt . (statistisch gezien.)
Bovendien wat wil je anders, geen bril dragen?. Daar gaan je ogen echt sneller door achteruit. dan geen bril dragen.
(Wat wel een probleem kan zijn is een bril te hebben met een verkeerde sterkte.
Alhoewel dat waarschijnlijk niet veel meer dan hoofdpijn zal opleveren
als je jong bent.
(ik had echt vanaf het begin een bril die ik permanent op moest dus .mijn ogen waren vrij slecht
zeker in het begin kan je sterkte een tijdlang zakken, heb er 3 versleten met verschillende sterktes voordat ik jarenlang stabiel was (hou er zelf rekening mee dat je zicht kan verbeteren en dus dat je misschien juist een bril met mindere sterkte nodig hebt. maar helemaal zonder is meestal niet aan de orde.
Erna55
9 jaar geleden
- maar de opticiens zeggen alleen dat het een fabel is, zonder uit te leggen waarom ze gelijk hebben….
Dat zorgt er wel voor dat ze minder geloofwaardig overkomen imo… - Het is lastig om meer uit te leggen dan dat het een fabel is.
Wanneer iemand zegt dat kinderen rood haar krijgen omdat de moeder koffie dronk, dan kun je ook niet meer zeggen dan dat dat een fabel is.
capthavoc
9 jaar geleden
Het is een logisch aanname, dat , als je geen bril draagt, terwijl je ogen het wel nodig hebben, je ogen sneller achteruit zullen gaan
dan wanneer je het risico neemt van geen bril dragen. in de hoop dat je ogen beter worden . Er is simpelweg geen goed argument te vinden om dit te doen.
Het is waarschijnlijk de moeite niet waard dit te onderzoeken en te onderbouwen met wetenschappelijke feiten.
bovendien hoe zouden ze dit moeten testen ?
Een test groep van mensen die een bril dragen vragen hem niet te dragen ? t.o.v een controle groep die wel gewoon een bril blijft dragen.
dat zou naast jarenlang ongemak, ook de mensen slechter zicht opleveren. Ethisch niet verantwoord.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik heb ook een bril sinds groep 7 basisschool, in het begin ging het wat meer achteruit, maar nu al jaren zelfde sterkte

Het beste antwoord

Nee, je ogen gaan niet achteruit door het dragen van een bril, ze worden er ook niet "lui" van zoals ook wel eens gezegd wordt. Met een bril raken je ogen gewoon minder vermoeid omdat de oogspieren niet meer steeds aangespannen hoeven te worden om duidelijk te zien. Kan je dus ook hoofdpijn schelen )
Ja er zijn mensen die zeggen dat je je ogen kunt trainen zodat je geen bril nodig hebt. Hier is dus wel een keer onderzoek naar gedaan bij mensen die zeiden dat ze echt beter gingen zien. Bij het doormeten van de ogen was geen verbetering zichtbaar, maar ja als je maar gelooft dat iets waar is, dan is dat ook zo.

Je hart wordt ook niet lui van een pacemaker, het wordt alleen minder snel moe, omdat het zich ook minder in hoeft te spannen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!