Wat is een binoculair onderzoek?

En wordt dit standaard gedaan als een normale oogmeting niets uitwijst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
2.2K

Het beste antwoord

"Binoculair" betekent niets meer of minder dan "met twee ogen." Een binoculair onderzoek is dus niet één specifiek onderzoek; elk oog-onderzoek waarbij beide ogen tegelijk (dus zonder dat één oog afgedekt is) onderzocht worden is een binoculair onderzoek.
Bij de opticien of optometrist zal met binoculair onderzoek over het algemeen de bepaling van de gezichtsscherpte, als je met beide ogen tegelijk kijkt, bedoeld worden.

Je mag inderdaad verwachten dat als je wel klachten hebt, maar er bij onderzoek van elk oog afzonderlijk niets gevonden wordt er gekeken wordt hoe het zicht is met beide ogen tegelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit onderzoek doet de optometrist om naar de samenwerking tussen de ogen en de oogspieren te kijken. Of dit standaard na een normaal onderzoek plaatsvindt hangt sterk af van je klachten zoals migraineklachten / whiplash / lui oog.