Wat kun je veilig gebruiken bij het kijken naar de zonsverduistering, behalve een eclipsbril?

We willen met onze klassen gaan kijken maar kunnen geen eclipsbrillen meer krijgen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helaas zal het vrijdag enorm bewolkt zijn. Kans is groot dat wij er in Nederland weinig van gaan zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Shade 9 kan ook, ik denk 13 veel te donker is

Antwoorden (3)

''Als enige alternatief voor de eclipsbril is een lasbril of laskap met een gradatie van 13 of hoger. Alleen doordat het absorptieminimum optreed bij een golflengete van 550 nm, corresponderend met groen licht, krijgen je dan wel een groene zon te zien.''

Eclipsbrillen kan je bij sommigen brillenwinkels kopen zoals bij Hans Anders. Helaas zijn ze bijna overal al uitverkocht...
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13 is de hoogste
Buiten de eclipsbrilletjes is er niets dat veilig is...
Soms wordt gezegd dat een computerdiskette, een CD, een zwart fotonegatiefje of een snoepjeswikkel ook zonlicht filteren. DIT ZIJN GEEN VEILIGE METHODEN! Het directe zonlicht wordt wel tegengehouden (zoals bij een sterke zonnebril) maar de onzichtbare ultraviolet en infrarode stralen worden niet gefilterd en kunnen ook blindheid veroorzaken!
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Goed dat je de nadruk op UV legt, omdat dat eigenlijk het enige schadelijke is, en dat je dat nu juist niet ziet.
svetivlas
9 jaar geleden
Vroeger werd uren naar de zon gekeken door een glasplaatje van een fotolijstje aan 1 kant zwart te blakeren met roet door een blakende kaars. en de zwarte zijde naar de zon toe.
Door de eeuwen heen is dat zo gegaan.
Zoek in de keuken naar een vergiet en houd dit mooi loodrecht op de richting naar de Zon. Leg een groot blad wit papier op de grond. Op het papier zullen normaal gezien tientallen ronde lichtvlekjes te zien zijn, maar tijdens de eclips zullen het allemaal fraaie sikkeltjes zijn: een duidelijk weergave van de vorm van de verduisterde Zon