Mag een optometrist een laserbehandeling uitvoeren?

Ik heb gehoord dat sommige optometristen gespecialiceerd zijn in reflectie chirurgie(laserbehandeling),mijn vraag is of dat waar is of is dat alleen mogelijk door een oogarts?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
1.7K

Het beste antwoord

Het gaat dan om refractiechirurgie. Dit soort behandelingen zijn voorbehouden handelingen voor artsen. Dat betekent dat ze alleen uitgevoerd mogen worden door een arts; in de praktijk is dat dan natuurlijk een oogarts.
Optometristen spelen wel vaak een belangrijke rol bij het gehele vooronderzoek. De nacontroles worden vaak ook door optometristen gedaan. Zou het kunnen dat dit laatste bedoeld is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.intervision-ooglaseren.nl/optometrist.html
Daar zegt dat die optiemetrist gespecialiceerd is in laserbehandeling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat dat hij aanwezig is bij al het (voor)onderzoek, tijdens de behandeling en bij de controles. Bij de ingreep verzorgt hij de begeleiding van patiënten.
Op het end vertelt hij dat hij gespecialiseerd is in de screening geschiktheid voor refractiechirurgie. Ik zie nergens staan dat de specialisatie verder gaat dan dat, of dat hij de behandeling zelf uitvoert.

Andere antwoorden (1)

Optometrie is een MBO of HBO studie, oog chirurgie (dus ook laser) mag alleen gedaan worden door een oog arts.

Kijk even op de branche vereniging en mail hun met je vraag, wil je het echt zeker weten.
http://www.optometrie.nl