hoe steekt een brilsterkte in elkaar?

Mijn ogen zijn gister gemeten, en er kwam een sterkte uit van +0.75 C-0.25 +0.50 C-0.25. De optometrist raadde me toch aan om een bril te gaan dragen omdat ik toch moeite heb met dingen lezen op o.a. het bord (ik zit in de klas op 5 meter en de letters staan dan niet heel groot omdat ze de hele oefening op het bord willen laten zien) En vaak kan ik de opdracht dus niet goed lezen. Ik ben nieuwsgierig wat dus die sterkte betekend want ik vind het adracadabra

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
23.6K
Bordensteker
9 jaar geleden
De uitleg van rebe, zeker over de cilindersterkte, vind ik veel te summier.
Het antwoord van Marleen is volledig, met een goede link erbij. De door de optometrist gevonden waarden zijn (zoals in de link van Marleen te lezen is) eigenlijk niet snel een reden om een bril nodig te hebben.
Je kunt met het scherpstellen dat het oog vanzelf doet behoorlijk scherp zien, en met een bril kan het oog dat scherpstellen gemakkelijker lang volhouden. Maar ook wie helemaal scherp ziet dus na correctie door het oog (accomoderen) of met behulp van een bril, ziet niet altijd voldoende detail van een tekst op enige afstand. Dit heet de visus (gezichtsscherpte), en kan vergeleken worden met de resolutie van een beeldscherm of van een camera.
Niet iedereen heeft evenveel beeldpunten in de achterwand van zijn oog (op het netvlies). Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn dat iemand minder goed ziet. Omdat een bril met deze brilreceptwaarden maar weinig bijdraagt aan het gezichtsvermogen (het is simpel gezegd bijna vensterglas wat er aan lenzen in komt zo) lijkt het _mij_ een goede gedachte om de oogarts te raadplegen om uit te laten zoeken wat de oorzaak van de klacht is en of er iets aan te doen is.

Antwoorden (2)

+ sterkte wordt veelal gebruikt om dichtbij beter te kunnen zien (leesbrillen)
één oog heeft sterkte 0.75 nodig om tot 100% zien te komen het andere oog 0.50
De waarde c-0,25 is de cilinder. Wanneer je moeite hebt met lezen kan met deze correctie het lezen makkelijker worden en hoef je je niet zo in te spannen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de basisschool hebben heel veel kinderen een kleine "plus-sterkte" in hun ogen, die echter in de loop van de tijd corrigeert. Of een bril noodzakelijk is, is dus mede afhankelijk van je leeftijd. Een plus-zicht werkt een beetje als een verklein-glas, dat je met een 'vergrootglas' kunt oplossen. (Een afwijking in de - vraagt juist om verkleinglazen).

Je ene oog (ik kan zo niet zien links of rechts) heeft een sterkte van +0,75 - wat vrij weinig is maar vanaf een bepaalde leeftijd niet meer herstelt. De andere oog zelfs maar +0,25, en dat is een minimale afwijking. Normaal gesproken moet je daarmee ook zonder bril redelijk kunnen zien.

Maar......de problemen worden voornamelijk veroorzaakt door die C ; de cilinder. Die zorgt er voor dat het beeld niet helemaal op de juiste plek terecht komt, waardoor je als het ware een beetje dubbel ziet. Probeer maar eens twee handen precies op elkaar te leggen, en verschuif ze een heel klein stukje ; zonder dat ze echt wazig worden, vult het plaatje dan toch een grotere 'plek' in, wat vooral bij letters kan betekenen dat je de kleine details niet meer goed ziet, en de tekst slecht leesbaar wordt.

Wil je goed op het bord kunnen zien, dan is het dus niet zozeer de afwijking in de plus die je parten speelt, (want dan ben je zoals dat heet ' verziend' en levert op het bord lezen niet snel problemen op) maar die cilinder, die maakt dat je twee letters min of meer door elkaar heen gaat zien. Met een bril is dat eenvoudig te corrigeren. Bovendien is op afstand scherp kunnen zien ook heel belangrijk in het verkeer.
En met de juiste sterkte er in, zul je ook makkelijker tekst vlak voor je neus kunnen lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, andere oog moet 0,5 zijn ; fout overgetikt.