Hoe vaak moet je je lenzenhouder vervangen?

Ik heb maandlenzen die ik elke dag draag. Ik heb een lenzenhouder en die was ik elke dag uit. In de ochtend doe ik mijn lenzen in en gooi ik de lenzenvloeistof weg. Ik spoel de houder met een beetje vloeistof en laat het vervolgens drogen. In de avond, als ik mijn lenzen uitneem, doe ik er weer nieuwe vloeistof in. Hoe vaak moet ik mijn lenzenhouder dan vervangen? Ik veronderstel dat dit niet elke maand moet..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
7.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij wel eens per maand tot eens per 3 maanden... in ieder geval geregeld. Sowieso goed dat je dit netjes schoonhoud, dat scheelt al heel veel!
Anders kun je het eens navragen bij de opticien als je je nieuwe lenzen haalt/bestelt?

Antwoorden (3)

Meestal is dit om de 6 maanden, bij mijn dochter staat het op de doos met 2 in 1 vloeistof, er zit ook 1 nieuwe lenzenhouder in een doos met 6 flessen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry, er zitten 4 nieuwe bakjes in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de houder schoonmaakt, dan is hij schoon. Je kunt hem gewoon blijven gebruiken zolang hij schoon blijft.

Overigens krijg ik van m´n lenzenwinkel bij elke flesje bewaarvloeistof een nieuw lenzenhoudertje. Met zo´n flesje doe ik een paar maanden. Eigenlijk heb ik al die nieuwe houdertjes niet nodig, zonde van al dat plastic. Maar ik gebruik wel altijd de nieuwste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een normale fles vloeistof (+/- 360-380ml) kun je ongeveer 2 maanden mee. Zodra je een nieuwe fles opent gebruik dan ook een nieuwe lenshouder. In de lenshouder kan zich ondanks zorgvuldig schoonmaken nog altijd vuil in achterblijven.

Mocht je een oogontsteking hebben dan moet je alles weg gooien zowel vloeistof en lenshouder ongeacht of je ze net een dag ervoor geopend hebt.