Is het nuttig om een oogmeting sochtends te doen ivm vermoeidheid?

Is het nuttig om een oogmeting sochtends te doen ivm vermoeidheid? Ik moet naar de opticien voor een oogmeting. Ik kan mij voorstellen dat sochtends of juist aan het eind van de dag beter is voor een beter resultaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
16K

Antwoorden (3)

Ik ga meestal naar de oogarts en volgens haar maakt het niet uit.
Persoonlijk vind ik s' morgens het fijnste
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga naar de oogarts en de assistent daarvan.
Die kijkt voor sterkte en scheelzien enz. Zei zegt dat ;
Aan het einde van de week je vaak moe bent dus de metingen iets anders zijn.
Dit hebben we ook meerdere malen ondervonden dat dit zo was. Kom ik op dinsdag dan is mijn resultaat beter als vrijdags.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan zou je je ogen dus moeten laten opmeten als je "gemiddeld moe" bent?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou kunnen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk de weekenden en ook gewoon doordeweeks. als ik vrij tot en met maa werk dan zegt dat ook niks.
Tussen een meting aan het begin of einde van de dag kan zomaar een verschil zitten van 0,25 dioptrie, soms zelfs meer. Dat heeft inderdaad met vermoeidheid te maken. De opticiens en optometristen die mij tot nu toe hebben geadviseerd (ik schijn moeilijk te meten te zijn en mijn sterktes wisselen meer dan gemiddeld gedurende een dag of een week) raden daarom allemaal aan om zeker bij twijfel in de ochtend een oogmeting te laten doen.

De vraag is hoeveel dat in de praktijk uitmaakt. Een oogmeting laten uitvoeren als je totaal uitgeput bent is waarschijnlijk niet zinvol omdat de uitslag dan niet representatief is voor je gewone dagelijkse leven. Maar een verschil van 0,25 dioptrie is niet zo veel en het hangt af van je specifieke oogafwijking of je dat überhaupt merkt. Als je -8 hebt, zul je het verschil tussen -8,25 en -8 waarschijnlijk niet zien, terwijl iemand met een kleinere afwijking vaak eerder het verschil merkt. Voor mij persoonlijk geldt dat ik vooral in de cilinderafwijking kleinere verschillen echt merk. Ook dat verschilt per persoon: zeker jonge mensen kunnen veel opvangen door het accommoderen van het oog, waardoor een niet al te grote verziendheid (plussterkte) zelf gecorrigeerd kan worden (hoewel met extra inspanning). Puur theoretisch zou je daarom zeggen dat áls er twijfel is tussen twee sterktes (je ziet bijvoorbeeld geen duidelijk verschil in correctie bij een kwart dioptrie meer of minder) je bij een negatieve sterkte beter iets te veel kunt corrigeren en bij een positieve sterkte beter iets te weinig. Je oog kan immers zelf wel de ene kant op corrigeren, maar niet de andere kant op.

Oftewel: Als je extreem moe bent, stel dan de oogmeting even uit. Voor de rest maakt het waarschijnlijk niet erg veel uit, tenzij je steeds wisselende resultaten hebt bij metingen of er andere redenen zijn waarom je het idee hebt dat een meting aan het einde van de dag niet betrouwbaar is. Moet je een tweede meting laten doen omdat de uitslag niet duidelijk was, ga dan in elk geval voor die tweede meting in de ochtend.