Ik heb voor het eerst contactlenzen gekocht, mag ik deze zomaar indoen of moet ik daarvoor eerst naar de oogarts?

Ik heb al een tijdje een bril maar zet deze absoluut niet graag op. Mijn ma heeft voor mij maandlenzen meegebracht uit het kruidvat.
Kan ik deze gewoon gebruiken? Of zijn er nog andere dingen die ik zozeer moet weten?

Alvast bedankt
J.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
3.4K
Amadea
10 jaar geleden
Eerst moet bekeken worden of jouw ogen geschikt zijn voor lenzen. En bovendien is de sterkte voor lenzen anders dan voor een bril. Dus ik weet niet waar jouw moeder het vandaan haalt, maar jij kunt echt niet zomaar die lenzen gaan dragen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook leert een opticien je hoe je met lenzen om moet gaan, zoals het reinigen, en hoe je ze in- en uit moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt :) Omdat ik dat haar gevraagd had :) Dat de sterkte voor lenzen anders was wist ik niet, hoe kan je te weten komen of mijn ogen dan geschikt zijn? Moet ik daarvoor naar de oogarts?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea Dat is waar, dit heb ik allemaal al geleerd van andere mensen, natuurlijk is het misschien wel beter dat een oogarts mij dit leert.
Amadea
10 jaar geleden
Een goede opticien kan bepalen of lenzen geschikt voor jouw ogen zijn, of je harde of zachte zou moeten hebben. En meteen ook meten welke sterkte en afmeting het moet zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ahzo, wat zijn de risico's dat ik deze nu ineens probeer? Het zijn zachte lenzen trouwens met dezelfde sterkte als mijn bril.
Ritsuka
10 jaar geleden
Laat je adviseren bij een opticien. Grote kans dat deze niet op jouw oogbolling afgestemd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je ze nu probeert, dan kan je ze als je ze uitdoet direct weggooien als je geen vloeistof hebt, na het uitdoen moeten ze direct in schone vloeistof. Ga gewoon naar de opticien, bij de meeste is alle service die bij het aanschaffen van lenzen hoort gratis.

Het beste antwoord

Je hoeft hiervoor niet naar de oogarts, wel naar de opticien, je mag voor een meting voor lenzen je bril ongeveer 12 uur niet gedragen hebben, om een juiste meting te kunnen krijgen. De opticien meet de sterkte die je nodig hebt voor lenzen, die is anders dan je brilsterkte. Ook bekijkt hij of zij of je ogen geschikt zijn voor lenzen, ook bekijkt hij/zij welke lenzen het beste bij je ogen passen, dat kunnen harde of zachte lenzen zijn. Ook kan het voorkomen dat je geen standaard lenzen nodig hebt. Nooit op goed geluk lenzen kopen, een lens moet op maat zijn en bij je ogen passen.
De opticien leert je ook hoe je de lenzen moet schoonhouden, hoe je ze moet inzetten en er uit halen. Ook weet hij/zij welke vloeistof je nodig hebt bij je lenzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Twee van mijn drie kinderen hebben contactlenzen, beide laten aanmeten door een andere opticien, beide mochten een aantal uren van te voren hun bril niet op hebben gehad. Dus toch even navragen voordat je gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Blutenge. Een bril heeft geen invloed op de vorm van het oog. Andersom wel. Harde lenzen vervormen het hoornvlies waardoor je voor een bril meting een andere sterkte kunt hebben als je het meteen meet of als je de lenzen een paar uur uit hebt. Maar echt niet als je een bril draagt en dan een meting voor lenzen wil doen. Weet niet welke opticien het bij jou heeft gezegd maar dt klopt dus niet. Ben je niet in de war van een meting van lenzen naar een bril?

Andere antwoorden (2)

je moet even langs de opticieen je mag ze maar beperkt in op het begin je ogen moeten nog wennen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oogartsen krijgen steeds meer jonge gebruikers van contactlenzen over de vloer met beschadigde ogen. Als gevolg van onzorgvuldig gebruik van die lenzen die ze op eigen houtje kochten in een supermarkt, drogist, of via internet.
Hoewel deze lenzen van goede kwaliteit zijn, krijgt men als klant bij de aankoop geen passend advies. Ook de medische controle door een oogarts, of begeleiding door een gekwalificeerd opticien ontbreekt. Mensen moeten zich voor een correct gebruik van hun lenzen baseren op de vaak beperkte instructies op de verpakking. De praktijk leert dat dit onvoldoende is.

Dus besef goed dat jouw ogen kostbaar zijn, je moet er je hele leven mee doen. Ga niet op eigen houtje experimenteren met contactlenzen, maar ga eerst naar de opticien!
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke ik weet het ondertussen al dus wel :P naar de opticien dus -.- maar kan het bijvoorbeeld kwaad om deze even in te doen? Ik weet wel hoe het moet en hoe ik de vloeistof enzo moet gebruiken? Ik ga daarna dan maar eens langsgaan bij een opticien, kan het kwaad om deze dan eventjes te testen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea heeft je een goed advies gegeven. Ga er gewoon niet zelf mee aan de slag. Eerst langs de opticien voor een meting en advies welke soort lenzen voor jouw geschikt zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Ik kan me een vraag herinneren van een jongen die de eerste dag lenzen gedragen had, en helemaal wanhopig was omdat hij ze niet meer uit kon krijgen. Dat is bijvoorbeeld al een heel goede reden om het niet nu zo even te proberen, want je kunt pas morgen naar de opticien. En het is slecht voor je ogen om met zachte lenzen in te gaan slapen, want dan krijgen ze niet genoeg zuurstof! Bij de opticien leer je en oefen je hoe je de lenzen inzet en er weer uit krijgt.