Waardoor wisselt het effect van atropine bij de oogarts?

Veel mensen die bij de oogarts komen worden vooraf gewaarschuwd zodra de oogarts ook atropine gaat druppelen in de ogen om o.a het netvlies beter te kunnen zien.
Al in de wachtkamer hoor je vaak "dat ze ineens alles zo donker zien " als spul even moet inwerken, of kort na bezoek aan de oogarts en wordt gezegd : "neem een 'begeleider' mee en voorkom deelname voor aantal uren aan het verkeer."

Maar af en toe lijken deze atropine druppels geen effect te hebben op het "tijdelijke zicht", terwijl de oogarts alsnog beter 'intern' het oog kan kijken.
Waardoor kan/komt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door atropine verwijdt de pupil zich maximaal. Daardoor kan het oog zich niet meer scherp stellen. De oogarts heeft die wijde pupil nodig om het gehele netvlies te onderzoeken. Sommige mensen vinden dat het dan donker wordt; ik denk dat dat alleen subjectief is: ze zien onscherp of nog maar heel vaag. Licht in het oog houden ze we, maar als de dokter met fel licht het netvlies heeft afgezocht, is het oog verblind. Hoe ouder je bent, hoe langer het duurt dat je oog weer went aan de gewone lichtsterkte en dan lijkt alles een hele tijd donker, je bent bijna blind op dat moment. Daarom wordt soms geadviseerd een zonnebril op te zetten als je buiten komt( want de zon is ook fel), of iemand mee te nemen. Ondertussen neemt de werking van de atropine af, zodat je gaandeweg weer normaal gaat zien. Mijn eigen ervaring is na het onderzoek, dat ik vrijwel niets meer zie. Heengaande let ik op waar de stoepjes, trapjes en richels op straat zijn en dan gok ik het wel en ik ben ook wel eens bijna helemaal blind een bus in gewankeld.... Al met al is het dus een persoonlijke reactie op de druppels.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100