Welke cilinder kan ik best kiezen voor mijn lenzen?

Ik heb in één oog astigmatisme en een cilinder van -1 met een as van 180° nodig, maar lenzen zijn enkel verkrijgbaar in -0.75 of -1.25.
Welke is de beste keuze, een afronding naar beneden of boven? En kan dit verschil van 0.25 hoofdpijn geven of kan het oog dit probleemloos zelf corrigeren?

Mijn huidige lenzen hebben een cilinder van -0.75. Mijn dioptrie is ondertussen veranderd, maar de cilinder bleef ongewijzigd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
7.8K
Amadea
10 jaar geleden
Wat beweer je daar nou? Dat er maar twee soorten lenzen voor astigmatisme zouden zijn? Dat is absoluut niet waar! Ga naar een goede opticien of een contactlensspecialist. Met jouw ogen moet je nog heel lang goed kunnen kijken, dus die moet je moet zorg behandelen. Ik heb een lens met een cilinder van -1,75, zie daar haarscherp mee, en heb nooit oogpijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik bedoel dat er enkel een cilinder in zachte lenzen bestaat in -0.75 of -1.25, maar niet -1. Ander cilinder sterktes zijn er uiteraard ook gewoon, maar ik ben persoonlijk niks met -2.25 hé. Ik doelde enkel op de 2 waardes die mijn afwijking het meest benaderen. Bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

Ik zou toch voor 0.75 gaan (vreemd dat er geen 1.00 is), omdat je oog zich anders op 1/2 dioptrie (cilinder) verandering moet instellen , naast de al veranderde waarde.
Bij 1.25 vervormt het beeld te veel (een cirkel ziet er uit als een ovaal) omdat je oogbol onrond kan zijn. Door bloeddrukveranderingen en zelfs het moment van de dag verandert de druk in je oogbol die van nature poogt rond te zijn (er is immers overdruk, al is die gering) Bij wat hogere druk wordt het oog ronder en in dat geval zou ook de cilinder kleiner worden. Met 0.75 heb je dan de beter keus.
Omdat ik niet weet of je + of -- glazen hebt en of andere factoren een rol spelen (beschadigde oogkassen, netvlieslens , hoornvlies, problemen met het glasachtig lichaam welke een ingewikkelde structuur heeft, is dit antwoord gebaseerd op eenvoudige fysica en optica.
Er zijn veel invloeden die een rol spelen maar in het algemeen zal men bij twijfel voor de minste sterkte kiezen, omdat je met een grotere sterkte een beeldvervorming creert die voor elke afstand anders is.

Het zien vraagt veel van de hersenen, elk oog heeft rond de 140 miljoen beeldsensoren en de hersenen vormen daar een 3D beeld van, een resolutie die zelfs door de beste digitale camera's bij lange na niet gehaald wordt.
Je hersenen hebben het er dus maar druk mee, vooral als twee verschillend VERvormde beelden over elkaar gerekend moeten worden tot een 3D beeld in kleur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neem geen cilinder.

Ikzelf heb ook astigmatisme aan 1 oog en zie nog het best door gewone glazen.

Toen ik een bril kocht met cilinder in 1 glas stoorde me dat verschrikkelijk. Het duurde telkens ik de bril opzette lang eer ik er aan gewend was.

Als je twijfelt, contacteer dan je oogarts (niet naar de opticien luisteren, wat dit betreft!). Die zal kunnen inschatten of je het echt nodig hebt of het beter gebruik te maken van het comfort van de afwezigheid van een cilinder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Er zit een groot verschil tussen een bril en contactlenzen. Toen ik de eerste keer een bril met cilinder in het glas kreeg moest ik daar inderdaad ook aan wennen. Het leek eerst net of alles scheef liep. Maar toen ik overstapte op lenzen bleek ik niet aan de cilinder te hoeven wennen. Dat ging gelijk goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie. Met mijn bril heb ik nu ook nergens last van, maar in het begin wel (de eerste week). Ik moest natuurlijk ook gewoon wennen aan een bril voor de eerste keer ooit, na 28 jaar zonder.
Van mijn lenzen krijg ik wel snel last van droge, geïrriteerde ogen en hoofdpijn. Dan zie ik ook minder scherp (wat wel logisch is).
Ik probeer nu uit te zoeken of je klachten kan hebben bij een andere cilinderwaarde in je lenzen dan je eigenlijk nodig hebt. @Daki: hoeveel bedraagt je cilinder?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik niet onthouden. Ik draag die bril al lang niet meer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegen mij heeft de opticien gezegd: "de oogartsen schrijven het meestal niet voor, maar je kan best een cilinder in je bril nemen blablabla"
Toen mij dat zo irriteerde en ik met dat verhaal bij de oogarts kwam zei deze: "nu weet je waarom we dat meestal niet voorschrijven." Vandaar, laat een oogarts beslissen of je het nodig hebt of niet. Meestal zie je ook perfect normaal door een gewone bril.
Amadea
10 jaar geleden
Dat kan niet waar zijn. Tijdens de controle bij de opticien blijkt overduidelijk dat ik ronde cijfers en letters met het astigmatische oog niet scherp zie, en moeilijk kan onderscheiden. Maar met de torische lens kan ik alles moeiteloos onderscheiden. Ik heb dan wel een cilinder van -1.75, maar jij hebt het niet over sterktes Daki. Met een heel kleine afwijking zou het kunnen dat je oog dat nog zelf kan corrigeren. Maar met een grotere (en als je bovendien niet zo jong meer bent) lukt dat echt niet meer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Daki, ik ben het echt niet met je eens, misschien dat je 0,25 cylinder achterwege kan laten, maar vanaf 0,50 cylinder moet je dit echt gaan corrigeren! als je dit niet doet is je zichts vermogen gewoon beduidend lager. Dit kan tientallen procenten schelen. En een oogarts schrijft altijd cylinders voor als deze aangemeten worden, al is het een kwart, je hebt het gewoon nodig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de afwijking zo groot wordt dat de cilinder echt nodig is zal de oogarts het voorschrijven, bij een kleine afwijking niet (om de redenen die ik vermeld heb). Bij de opticien merkte ik het ook aan mijn linkeroog, maar in de dagelijkse praktijk merk ik er niks van.