Gevolgen te sterken lenzen dragen?

Vorige week is mijn bril stuk gegaan en ben ik een nieuwe gaan kopen. Ik had willekeurig een dag verlof, maar mijn huidige optieker (een goede, geen keten) was net gesloten, dus ben ik in de stad naar een andere geweest (eveneens een even goede, beide zijn de 2 beste van de stad, dus daar ligt het niet aan).
Omdat ik nog geen klant was, hebben ze mijn ogen uiteraard eerst nog uitgebreid gemeten.
Daar kwam uit: L -1.25 / R -1.25 cyl -1 as 180°
Mijn vorige voorschrift was (daterend 03/2012): L -1.25 / R -2.00 cyl -1 as 180°
09/2012 ben ik ook nog eens bij een oogarts langsgeweest om te kijken of mijn ogen geschikt waren om te laseren en hoewel ik geen exacte waarden meegekregen heb toen, zei zij dat het wel overeenkwam.
Ik zie echt haarscherp met mijn nieuwe bril, het lijkt er dus wel op dat deze meting ook gewoon weer klopt. Kan mijn rechter oog spontaan vooruit gegaan zijn op bijna 2 jaar?

Ik heb nog voor 3 maanden lenzen, maar kan ik die voor mijn rechter oog nu wel nog dragen, want die zijn nu te sterk geworden? Ik heb ook last van droge ogen, kan dit komen door vermoeidheid door te sterke lenzen of heb ik gewoon pech en gevoelige/droge ogen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
9.6K

Het beste antwoord

Beste,

Het is wel mogelijk dat je sterkte ineens verbeterd, maar echt normaal is het niet, wat is je leeftijd? Dit kan namelijk wel een rol spelen! Verder kan het echt geen kwaad om je lenzen die (misschien) te sterk zijn te dragen. Het dragen van een verkeerde bril of contactlens heeft totaal geen invloed op je ogen, alleen op je zicht. Maar het kan dus geen kwaad!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ben er 31... Ik dacht dat het nu allemaal wel stabiel moet zijn? Maar los van het feit dat het dan niet schadelijk is voor je ogen, kan het misschien wel de oorzaak zijn voor droge ogen en hoofdpijn? Of enkel bij echte grote verschillen/foute cilinders?