Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het kwaad als je voor één nacht zachte lenzen in lenzenvloeistof doet voor harde lenzen?

Ik draag zachte lenzen maar ben erachter gekomen dat mijn lenzenvloeistof op is, de enige lenzen vloeistof die we nog in huis hebben is die voor harde lenzen (van mijn huisgenoot) dus mijn vraag is of dat voor één nacht kwaad kan, of zijn er misschien betere alternatieven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
3.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jaren geleden heb ik dat probleem ook een keer gehad. Mijn opticien raadde mij toen aan om de lenzen te bewaren in schoon kraanwater. Dit is nagenoeg steriel met zeer weinig verontreiniging.
Later heb ik dit ook een keer moeten doen. Het lenzen inzetten is de volgende ochtend dan wel een ramp doordat er water in je oog komt en de lens minder goed blijft zitten. Na een paar minuten gaat dat echter voorbij; ik denk doordat de lens dan verzadigd is met je tranen.

Het is niet iets wat je onnodig wilt doen, maar in geval van nood is het beter dan niets.
Je lenzen een nacht inhouden is echt onverstandig; het oppervlak van je oog kan er door beschadigd raken.
Alternatief is het weggooien, maar dan hen je voor morgen nieuwe lenzen of een bril nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt nog beter de hele lens weggooien dan dat doen, zachte lenzen zijn poreuzer dan harde lenzen en hebben een totaal andere vloeistof nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niet zo maar direct een antwoord op te vinden,maar op verschillende fora lees ik toch dat dit ten sterste af te raden is.
Zachte lenzen mogen zeker niet in water bewaard worden, omdat ze het water plus het vuil erin opnemen. Ik zou zachte lenzen als het niet anders kan een nachtje inhouden.’
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding