Waarom tranen mijn ogen heftig wanneer ik naar de tram ren?

Ik heb elke dag wel het probleem dat mijn ogen tranen, bijvoorbeeld elke ochtend wanneer ik naar school fiets dat ik niet meer goed door de hoeken van mijn ogen kan kijken omdat me tranen daar allemaal zitten of ze komen er gewoon uit. Maar wanneer ik met de tram ga, ren ik vaak ernaartoe maar wanneer ik daar dan aankom tranen mijn ogen heel heftig alsof ik wegren van iemand die me heeft mishandeld c: . Weet iemand hoe dit komt en hoe ik ervoor kan zorgen dat het op z'n minst nog minder heftig word dan nu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.2K

Antwoorden (3)

De temperatuur. Je ogen koelen te veel af en door warme tranen te maken regelt jouw lichaam de temperatuur van je ogen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou wel kunnen, maar ik heb het vooral wanneer ik naar de tram ren dat ik opeens heel wat tranen heb. Als ik bijv. naar de overkant van een straat zou rennen met dezelfde snelheid etc dan gebeurt het niet en dan heb ik juist bijna geen tranen.
Waarschijnlijk ben je bang dat je de tram gaat missen en . Ben je onderbewust al verdrietig dat je de tram gemist hebt. Dan kunnen je ogen gaan tranen. Het kan ook de overmatige inspanning zijn icm de koude wind in je ogen. Hierdoor drogen je ogen op en maakt je oog overmatig traan vocht aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is heel normaal dat je dat hebt als je bij harde wind buiten loopt en als jij rent creër je die harde wind. Het komt door een tijdelijke overproductie van traanvocht doordat de traanklier reflexmatig tot overproductie wordt aangezet. De meest voorkomende oorzaak is (bijzonder genoeg) een droog oog.

Je kunt in de bron meer lezen over de aanmaak en afvoer van tranen en wat je er aan kunt doen. Ik kan niet citeren uit die bron.