Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat je dubbelziet als je naar bv. je vinger kijkt?

Ik zie niet dubbel. Maar als ik bv. mijn vinger voor mijn ogen houdt, dan zie ik het beeld daarachter mijn vinger een beetje dubbel. Wat moet ik doen? Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat is normaal als je je vinger vlak bij je ogen hebt.
Je hersenen maken van het beeld van je beide ogen een beeld. Beide beelden overlappen elkaar grotendeels, en zijn door je hersenen op elkaar te leggen. Maar als jij je vinger vlak voor je ogen houdt, klopt dat niet meer helemaal. Je ziet dan je vinger links in het beeld van je rechteroog, en rechts in het beeld van je linkeroog. Kijk maar eens beurtelings met je linker en je rechter oog, dan zul je zien dat je vinger verspringt in je blikveld, en bovendien zie je met beide ogen een ander deel van de achtergrond, omdat je niet door je vinger heen kunt kijken. Je hersenen leggen beide beelden van je vinger op elkaar, maar kan van de achtergrond niet een beeld maken, omdat het niet meer goed overlapt.
Je kunt wel een enkel beeld van de achtergrond krijgen, maar dan is je vinger vaag of dubbel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel! Ik zie trouwens de vinger niet dubbel maar de achtergrond daarachter ... Bv. De tafel of iets dergelijks...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je kunt scherpstellen op je vinger of op de achtergrond, maar niet beide tegelijk.
dat is inderdaad normaal de een heeft het wel de ander niet licht er net aan hoe erg je oogspieren zijn getraind
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding