Hoe kan ik mijn zachte lenzen (2weekse lenzen) het beste onderhouden/schoonmaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Antwoorden (2)

Ik heb maandelijkse zachte lenzen en ik moet ze volgens de opticien zo onderhouden/schoonmaken:
Elke dag de lenzenvloeistof in het lenzenbakje verversen (is het belangrijkste! Anders zet je ze weg in vieze vloeistof). Het bakje achteraf wat schudden zodat de lenzen goed in de vloeistof zitten.
Je lenzen kan je 'wassen' om ze tussen je duim en wijsvinger te nemen, wat vloeistof op spuiten/druppelen en zachtjes tussen je vingers wrijven.

Toegevoegd na 56 seconden:
En het 'wassen' natuurlijk vóór dat je ze in het bakje doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Micro-organismen (met name bacteriën) komen overal in onze omgeving voor: ze bevinden zich in de wasbak, aan onze handen en zijn zelfs standaard rondom onze ogen te vinden. Normaal gesproken kunnen deze micro-organismen geen kwaad, maar als het er te veel worden wel.

Om te voorkomen dat de enkele micro-organismen die altijd op een contactlens aanwezig zijn zich gaan vermenigvuldigen tot een aantal dat schade kan opleveren moeten lenzen na het dragen handmatig worden gereinigd met een reinigingsvloeistof.

Voor ZACHTE lenzen wordt hiervoor meestal een alles-in-één vloeistof gebruikt. U kunt hiermee de lenzen reinigen, afspoelen en tevens bewaren. Indien er snel aanslag op de lens komt is soms een aparte dagelijkse reiniger nodig.

De handmatige reiniging vindt plaats door voorzichtig met de wijsvinger de binnen en buitenkant van de lens over de handpalm te wrijven gedurende 20 seconden per kant.

Deze reiniging kan het beste meteen na het uithalen gebeuren en bijvoorbeeld niet de volgende morgen, zodat eiwitten niet de kans krijgen 'aan te koeken'. Aangekoekte eiwitten vormen namelijk een prima voedingsbodem voor bacteriën.

Vergeet niet de lenzen na het reinigen goed af te spoelen. Zachte lenzen mogen absoluut niet afgespoeld worden met kraanwater. Gebruik hierbij de bewaarvloeistof of een afspoelvloeistof.

Na deze handelingen kunnen de lenzen in de lenshouder worden geplaatst met een bewaarvloeistof die er voor zorgt dat eventuele overgebleven micro-organismen worden gedood. Dit wordt "desinfectie" genoemd. Het is belangrijk deze bewaar- of desinfectievloeistof dagelijks te verversen, zodat het telkens opnieuw werkzaam is. Vergeet niet na gebruik de fles altijd te sluiten om de houdbaarheid te garanderen.

Bewaar uw lenzen nooit in leidingwater of gedestilleerd water: dat heeft geen desinfecterende werking. Daar komt nog bij dat in het leidingwater micro-organismen kunnen voorkomen (ook in Nederland).

Het tweede doel van handmatig reinigen is het verwijderen van aanslag op de lens, meestal eiwitten en vetten uit de traanfilm. Deze aanslag kan enerzijds dienen als voedingsbodem voor micro-organismen en anderzijds comfortklachten geven omdat zo'n eiwitaanslag het oog irriteert. Los hiervan ziet u ook beter door een schone, goed gereinigde lens: schone lenzen geven een beter gezichtsvermogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.contactlensonline.nl/ecNewsItem.asp?ArtikelID=41