Kan een gloeilamp schade aanbrengen aan je ogen?

En zo ja is er ook een bepaalde tijd waarin je aan de gloeilamp moet worden blootgesteld voordat er schade kan optreden?

Is het bijvoorbeeld schadelijk om meerdere malen een halve seconde aan een redelijk felle bureaulamp te worden blootgesteld voor ongeveer een halve seconde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
3.4K

Het beste antwoord

nee, lichtflitsen zijn zelden schadelijk voor de ogen, dan moet het veel feller zijn dan een gloeilamp. zie bron, als het bij vuurwerk al niet schadelijk is zal het bij een gloeilamp ook niet zo zijn.

overigens kan een gloeilamp wel voor oogschade zorgen als hij uit elkaar springt en er glas in je oog komt :p

overigens is het niet goed om gloeilampen te kopen, slecht voor het milieu :p

Toegevoegd na 16 minuten:
Hoe raakt het hoornvlies beschadigd?

Het hoornvlies raakt beschadigd als het te veel wordt blootgesteld aan fel licht (ultraviolet licht). Bijvoorbeeld door een lang verblijf in de felle zon (sneeuwblindheid) of op de zonnebank zonder gebruik van een beschermende bril, of door lassen zonder lasbril.
Wat zijn de verschijnselen?

Uw ogen doen pijn, prikken of ‘branden’, en verdragen geen licht (lichtschuwheid). De klachten ontstaan acht tot twaalf uur nadat u te lang in fel licht heeft gekeken. Meestal verdwijnen de klachten binnen een dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja, maar het was trouwens niet echt een lichtflits. Het was niet slim van me, maar ik wilde mijn reactie vermogen testen. Daardoor ging ik bij een bureaulamp staan, keek ernaar, deed hem aan en sloot mijn ogen. Dit deed ik echter enkele keren op ongeveer 22 centimeter afstand. Ik heb er nu erg veel spijt van omdat ik nu inzie dat het schadelijk had kunnen zijn, aangezien de lamp best fel was. Is het nog steeds onschadelijk? Want vuurwerk gebruik je normaal op grotere afstand (behalve die felle flits vuurwerk als je begrijpt wat ik bedoel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op 22 centimeter afstand is het niet schadelijk hoor, het kan hoogstens eventjes een kleine vlek op het netvlies veroorzaken, maar permanente schade zul je er niet aan overhouden. Als dit wel zo zou zijn zouden ze bij elke verkochte lamp overal waarschuwing neer moeten zetten in gebruiksaanwijzingen dat je er niet in mag kijken. Volgens mij staan die er niet. zie ook de toevoeging op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, maar ik maakte me eigenlijk meer zorgen over mijn netvlies. De hoornvlies geneest, zoals genoemd in de bron. Maar voor zover ik weet de netvlies niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/1885864/c7.pdf hier staat een redelijk uitgebreid verslag over beschadiging aan het netvlies, de beschadiging kwam alleen voor na 8 tot 100 minuten bij fotochemische schade. Thermische schade is merkbaar binnen een seconde of geheel niet. Je bent dus veilig volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Ik zal het morgen lezen ;). Ik moet nu leren. In ieder geval bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet erg veel aan die bron. Maar toch bedankt.